Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Øv på leddsetninger med adverbial

Plasser adverbialene på riktig sted i leddsetningene.

Dette er en del av en læringssti om leddsetninger. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til artikkelen "Hva er en leddsetning?"

Oppgave 1

Diskuter i par

Står adverbialene på riktig plass i leddsetningen? Begrunn svaret. Fasiten finner dere ved å snu kortet.

Oppgave 2

Plasser setningsleddene i riktig rekkefølge i setningene.

Oppgave 3

  1. Kopier disse setningene inn i et tekstbehandlingsverktøy og oversett dem til førstespråket ditt. Leddsetningene er "at han skal reise til byen i morgen" og "Hvis hun løp fort gjennom skogen etter skolen".

    • Vi vil at han skal reise til byen i morgen.

    • Hvis hun løp fort gjennom skogen etter skolen, kom hun fortere hjem.

  2. Marker de ulike adverbialene i de norske leddsetningene med farger eller uthevinger.

  3. Marker adverbialene i setningene på førstespråket ditt på samme måte som i norsk. Hvis du for eksempel markerte stedsadverbialet "til byen" med fet skrift, skal du markere oversettelsen av denne på samme måte i setningen på førstespråket ditt.

  4. Sammenlikn leddstillingen i leddsetningen på norsk og førstespråket ditt.

  5. Gå sammen i par. Fortell hverandre hvilke likheter og forskjeller dere har funnet i leddsetninger på norsk og førstespråket deres.

Oppgave 4

To personer skriver med penn på papir. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Lag egne leddsetninger. Under ser du tre helsetninger med . Subjunksjonen innleder en leddsetning. Denne skal du skrive ferdig. I setningen må det være minst ett adverbial.

    1. Hun liker seg på skolen fordi ...

    2. Når ..., er jeg alltid trøtt.

    3. Broren min blir med til bestemor hvis ...

  2. Alle elever skriver en setning på tavla. Diskuter setningene. Se særlig på . Rett opp hvis dere ser noen feil.

Oppgave 5

Under ser du starten på ti ulike setninger. En i klassen leser den første setningen høyt. Når hen kommer til slutten, sier hen navnet til en elev i klassen. Den andre skal fullføre setningen muntlig.

NB! Innholdet i setningene kan gjerne være tøysete og morsom, men tenk over når dere snakker.

  • Den gamle mannen løp kjempefort fordi ...

  • Ja, jeg blir med på tur i skogen, men bare hvis ...

  • Han lo høyt, da ...

  • Turen ble avlyst, da ...

  • Han ble veldig glad etter at ...

  • Hun lærte seg å svømme, da ...

  • Vi fortsatte å spise reker, selv om ...

  • Hun fortsatte å elske ham, selv om hun visste at ...

  • Hun kjøpte en iskrem med fire kuler fordi ...

  • Han kjøpte en ny hund, da ...

Jenter ler ertende mot en gutt i et klasserom. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gå videre i læringsstien for å lære om hvordan du setter sammen hel- og leddsetninger.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 18.12.2023

Læringsressurser

Lag setninger