Hopp til innhold

Fagstoff

Lær å lage gode setninger med lappemetoden

Synes du det er vanskelig å huske hvordan du skal plassere ord i norske setninger? Da kan lappemetoden kanskje hjelpe deg. Lappemetoden bruker farger for å få deg til å forstå og huske regler i grammatikk.
Setningsledd: subjekt, verbal, setningsadverbial og adverbial. Eksempelsetninger: "Jeg drar ikke nå" og "Nå drar jeg ikke". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Før du leser

Disse fagbegrepene blir brukt i løpet av teksten:

Setningsledd
Et setningsledd er en del av en setning. Det kan være ett eller flere ord. "Gutten spiste et kokt egg" har tre setningsledd: "gutten", "spiste" og "et kokt egg".
Verbal
Verbalet er det som skjer i setningen. Verbalet er alltid et verb. I setningen "Muhammed drikker vann" er "drikker" verbal.
Subjekt
Den som utfører en handling i en setning. I setningen "Muhammed drikker vann" er "Muhammed" subjekt.
Setningsadverbial
Setningsadverbialer er setningsledd som er viktige for innholdet i setningen, de endrer betydningen: "ikke", "selvfølgelig" og "ofte" er eksempler på setningsadverbialer.

Hva er lappemetoden?

Lappemetoden er en måte å lære seg å lage riktige setninger på norsk. Du studerer først en illustrasjon med farger. Etterpå prøver du å sette sammen egne setninger ved å flytte rundt på lapper med farger/mønstre.

Legg merke til at hvert har en egen farge / et eget mønster. Dette skal hjelpe deg med å forstå og huske ulike regler for hvordan du skal lage setninger på norsk.

Et eksempel

La oss ta et eksempel. Les den grammatiske forklaringen under:

Når en setning har to verb, skal setningsadverbialet stå etter det første verbet (hjelpeverbet). Det andre verbet (hovedverbet) skal stå etter setningsadverbialet. Setningsadverbialet skal altså stå mellom de to verbene. I setningen "Jeg kan ikke dra nå" er "kan" hjelpeverb, "dra" hovedverb og "ikke" setningsadverbial.

Etter at du har lest forklaringen, ser du på illustrasjonen under. Fargene/mønstrene skal hjelpe deg med å forstå og huske regelen. Kanskje synes du det er mye enklere å forstå illustrasjonen enn å bare lese regelen?

En setning med subjekt, to verb, setningsadverbial og adverbial. Eksempelsetning: "Jeg kan ikke dra nå". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Et eksempel til

Se på illustrasjonen under. Forstår du hvilken regel denne skal vise?

Setningsledd: subjekt, verbal, objekt og adverbial. Eksempelsetninger: "Adam spiser pizza i dag" og "I dag spiser Adam pizza". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Svaret er at illustrasjonen viser regelen om at på norsk skal verbalet alltid stå på andreplass i . En vanlig feil er nemlig å skrive "I dag Adam spiser pizza".

Men hvis du bruker lappemetoden, vil du kanskje huske at den sterke oransjefargen, fargen til verbalet, skal stå på andreplass. Det kan hjelpe deg med å skrive riktig når du skal lage egne tekster, og kanskje også når du prater?

Lappemetoden er sosial og lærerik

Lappemetoden passer veldig godt til samarbeid. Dere kan sitte flere sammen og diskutere og prøve å sette sammen lappene på riktig måte.

Denne måten å jobbe på kan skape diskusjoner og gjøre dere bedre til å bruke fagbegreper. For eksempel kan dere øve dere sammen på å lage gode hel- og leddsetninger. For hva skjer egentlig med rekkefølgen på ordene i hel- og leddsetninger på norsk?

Setning med subjekt, verbal, setningsadverbial og adverbial. Eksempel helsetning: "Jeg drar ikke nå" og leddsetning: "Fordi du ikke drar nå". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Her kan du prøve lappemetoden på ulike nivåer:

Nivå 1: Lag enkle helsetninger med lappemetoden

Nivå 2: Lag helsetninger med to verbal med lappemetoden

Nivå 3: Lag helsetninger med setningsadverbial med lappemetoden

Nivå 4: Lag spørresetninger med lappemetoden

Nivå 5: Lag leddsetninger med lappemetoden

CC BY-SASkrevet av Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 01.03.2024

Læringsressurser

Lappemetoden