Hopp til innhold

Fagstoff

Gaming og nye former for sosialisering

Norsk kultur og samfunn er i stadig endring, og en av endringene som har skapt stor debatt, er hvordan unge mennesker i dag i større og større grad sosialiseres på nett.
Mennesker med headset foran ei rekke skjermer som de spiller spillet World of Warcraft på. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Internett og spill i hverdagen

Det har vært mangfoldige debatter om hvor mye av fritida som det er sunt at barn benytter på nett, hvor tidlig skolebarn skal få hvert sitt nettbrett, om dataspill gjør ungdom mer voldelige, og om hvorvidt nettdating i det hele tatt har noe for seg.

Fordi internettbruk er en såpass stor del av hverdagen til oss alle, er det lett å bli revet med i debatten basert på egne erfaringer og synspunkter. Innenfor samfunnsvitenskapen søker vi helst å observere sosiale prosesser så objektivt som mulig. La oss se på ett konkret eksempel der resultatet av internettbruk har overrasket.

Eksempelet Mats

Vi skal ta for oss historien til den unge gutten Mats. Mats var rullestolbruker og bodde hjemme hos foreldrene sine, som var svært frustrerte over tida han benyttet på internett. Mats kom seg nesten aldri ut, og foreldrene hadde inntrykk av at han ikke hadde noen venner. Foreldrene ville gjerne hjelpe Mats og oppfordret ham til å stå opp om morgenen og komme seg ut. Du kan lese Mats sin historie i saken Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans (NRK).

Historien utfordrer en del forestillinger mange har, både om spillverdenen på internett og om hvordan vi danner sosiale grupper. Sosiale grupper består per definisjon av individer som er i jevnlig kontakt med hverandre og knytter relasjoner. Ifølge definisjonen trenger disse dermed ikke å ha møtt hverandre fysisk.

Tenk over

Diskuter med den som sitter ved siden av deg i klasserommet:

  • Mats skriver følgende i et blogginnlegg etter å ha fått en ny venn på spillplattformen: "I denne andre verdenen ser ikke denne jenta en rullestol eller noe som er annerledes. Det hun ser er min sjel, mitt hjerte, min personlighet, beleilig plassert i en kjekk, sterk kropp. I den virtuelle verden ser heldigvis hver eneste karakter godt ut."

    Reflekter over hvordan en med fysisk funksjonsnedsettelse kan finne glede i en virtuell identitet.

  • Kan bruken av muskuløse og vakre avatarer på nett også bidra til å forsterke et overfladisk kroppspress?

CC BY-SASkrevet av Julie Spro.
Sist faglig oppdatert 28.05.2021

Læringsressurser

Kultur og kulturfenomener