Hopp til innhold
Forsøk

Sertifisering i bruk av lysmikroskop

Med et lysmikroskop kan vi utforske en verden vi ikke kan se med det blotte øye. Bli kjent med oppbygginga til et lysmikroskop, øv på å bruke det, og vurder hverandres ferdigheter.

Om lysmikroskopet

Hvis vi lærer oss å bruke lysmikroskopet, får vi muligheten til å utforske det vi ikke kan se med det blotte øye, slik som mikroorganismer, krystallstrukturer og celler fra planter og dyr.

Å kunne bruke et lysmikroskop er en veldig nyttig ferdighet som du får bruk for når du jobber med realfag på skolen og seinere i jobb. Det kan være vanskelig i begynnelsen, men med litt trening vil du kunne bruke lysmikroskopet effektivt for å utforske og analysere de prøvene du ønsker.

Til læreren

Sertifisering ved hverandrevurdering

Sertifisering ved hverandrevurdering er en effektiv måte å både vurdere og lære praktiske ferdigheter samt inkludere elever i vurderingsarbeidet.

Visste du at hverandrevurdering er en viktig naturvitenskapelig praksis? I forskning blir både forskningsidéer og forskningsarbeider kvalitetssikret gjennom hverandrevurdering (fagfellevurdering).

Les mer om fagfellevurdering på nettsidene til Berkeley universitet.

Gangen i sertifiseringa

Etter ei generell innføring der elevene blir kjent med det de skal sertifiseres i, gjennomfører elevene en ferdighetsstige med et valgt antall trinn. Hvert trinn i denne stigen består av følgende elementer:

  1. To og to øver sammen og demonstrerer for hverandre mens de følger ei sjekkliste.

  2. Når begge føler seg trygge på gjennomføringa, ber de om å bli sertifisert av en annen som allerede er sertifisert på dette ferdighetsnivået (for de første elevene vil det være en lærer).

  3. Hvis eleven viser gode nok ferdigheter, blir hen sertifisert og kan dermed være med på å sertifisere andre.

  4. Når de fleste er sertifisert på første trinn, begynner de å øve på neste.

Sertifiseringsprosessen er en kjedereaksjon som startes ved at en underviser sertifiserer de første elevene. Ingen får begynne på neste trinn før de fleste er sertifisert og det fremdeles er mulig å holde elevene i aktivitet som sertifisører.

Det er viktig å sette av nok tid til praktisk øving. Husk at fokus skal være på praktiske ferdigheter og kopling mellom kunnskap og praktiske ferdigheter. Unngå rene kunnskapsspørsmål.

Forslag til regler

  • Det er ikke lov å sertifisere øvingspartner.

  • De som ikke får godkjent gjennomføring, må vente fem minutter før de får prøve igjen.

  • Vurder å la de som er sertifisert, bære et merke som synlig bevis på at de er godkjente og dermed kan bidra med å sertifisere andre. Bruk for eksempel post-it-lapper, fargede armbånd eller liknende. Det gjør det enklere å vite hvem som er klare til å sertifisere andre. Ulike farger kan symbolisere hvilket nivå i sertifiseringa man er på.

  • Man får ikke utdelt materiale til neste trinn før det ikke er flere jobber som sertifisør på foregående trinn.

La elevene bruke det de har lært

Etter at elevene har blitt sertifisert, er det viktig at de får bruke ferdighetene sine på en praktisk oppgave. Da ser de lettere nytten av sertifiseringa, samtidig som ferdighetene vil sitte bedre når de får brukt dem.

Sertifisering som underveisvurdering

Sertifisering er en fin måte å gjennomføre underveisvurdering på. Sjekklistene gjør at det blir veldig tydelig hva som forventes av elevene, og det er lett for læreren å gjennomføre den praktiske vurderinga.

Trinn 1. Oppbygning

Film om oppbygningen av mikroskopet (4:24)

I denne filmen får du en gjennomgang av de ulike delene av et mikroskop og hvilken funksjon de har. Se filmen først, og øv på et mikroskop etterpå.

Video: Universitet i Oslo / Begrenset bruksrett

Øv selv

I denne delen skal du øve på hva de ulike mikroskopdelene heter, og hvilken funksjon de har.

  • For å bli sertifisert må du kunne vise hvor de ulike delene på mikroskopet er, og forklare kort hva de gjør / hva vi må passe på når vi bruker dem. Bruk sjekklista under "Bli sertifisert" lenger ned når du øver, og øv til du føler deg klar til å vise hva du kan.

  • Jobb gjerne sammen med en annen. Vis og forklar for hverandre. Dere kan for eksempel skrive navnene på alle delene på små post-it-lapper og plassere dem på rett sted.

  • Du kan også forberede deg ved å bruke de interaktive øvingsoppgavene under.

Øvingsoppgaver

Delene på mikroskopet

Delene på mikroskopet – dra og slipp

Funksjonen til mikroskopdelene

Bli sertifisert

Når du klar til å vise hva du kan om de ulike mikroskopdelene og hvordan de fungerer, kan du be en som allerede er sertifisert på dette nivået, om å sertifisere deg.

Hvis gjennomføringa blir godkjent, fyller dere ut et sertifikat. Sertifikatet kan lagres i din egen "sertifiseringsmappe" og eventuelt skrives ut og deles med læreren din.

Trinn 2. Håndtering, sittestilling og innstilling av okular

Film om håndtering, sittestilling og innstilling av okular (2:52)

I denne filmen får du en trinn for trinn-gjennomgang av hvordan du gjør mikroskopet klart til bruk. Se filmen først, og øv på et mikroskop etterpå.

Video: Universitetet i Oslo / Begrenset bruksrett

Øv selv

  • Du får utdelt et ferdig preparat. I denne delen skal du gjøre mikroskopet klart til bruk, helt fra du henter det fram, har preparatet klart til mikroskopering og til du har satt mikroskopet tilbake der det stod.

  • Jobb sammen med en annen. Vis og forklar for hverandre.

  • Bruk sjekklista under "Bli sertifisert" lenger ned når du øver, og øv til du føler deg klar til å vise hva du kan.

Viktig!

Start alltid med objektbordet i laveste stilling. Når du plasserer et objektglass med et preparat i holderen, skal det være god klaring opp til objektivet! Husk at dette er et dyrt instrument, og at vi ikke ønsker smuss eller riper på objektivene.

Bli sertifisert

Når du klar til å vise hvordan du gjør mikroskopet klart til bruk, kan du be en som allerede er sertifisert på dette nivået, om å sertifisere deg.

Hvis gjennomføringa blir godkjent, fyller dere ut et sertifikat. Sertifikatet kan lagres i din egen "sertifiseringsmappe" og eventuelt skrives ut og deles med læreren din.

Trinn 3. Fokusering av preparat

Film om fokusering av preparat (3:30)

I denne filmen får du en trinn-for-trinn-gjennomgang av hvordan du bruker mikroskopet når du skal studere et preparat. Se filmen først, og øv på et mikroskop etterpå.

Video: Universitetet i Oslo / Begrenset bruksrett

Øv selv

I denne delen skal du øve på å studere et preparat.

  • Bruk et ferdig preparat.

  • Jobb sammen med en annen. Vis og forklar for hverandre.

  • Bruk sjekklista under "Bli sertifisert" under når du øver, og øv til du føler deg klar til å vise hva du kan.

Bli sertifisert

Når du er klar til å vise hva du kan om å bruke et mikroskop til å undersøke et preparat, kan du be en som allerede er sertifisert på dette nivået, om å sertifisere deg.

Hvis gjennomføringa blir godkjent, fyller dere ut et sertifikat. Sertifikatet kan lagres i din egen "sertifiseringsmappe" og eventuelt skrives ut og deles med læreren din.

Bruk det du har lært

Nå er du ferdig sertifisert. Gratulerer! For å holde ferdighetene ved like og for å bli bedre er det viktig å trene. Her finner du praktiske oppgaver der du får bruk for mikroskopferdighetene dine:

Kilder

Eidesen, P. B., Bjune, A. E., & Lang, S. I. (2023). "Show me how to use a microscope" – The development and evaluation of certification as direct assessment of practical lab skills. Ecology and Evolution, 13, e10592. https://doi.org/10.1002/ece3.10592

Holtebekk, T. (2022, 17. november). Mikroskop. I Store norske leksikon. https://snl.no/mikroskop

Aarnes, H. (2023, 7. februar). Lysmikroskop. I Botanisk og plantefysiologisk leksikon. https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/anatomi/mikrosko.html#Lysmikroskop