Hopp til innhold
Fagartikkel

Innhold, form og budskap

Et budskap har en form og et innhold. Formen er utseende, eller innpakningen, mens innholdet er det som er pakket inn. Dersom budskapet skal nå fram og bli forstått, er det om å gjøre at form og innhold uttrykker det samme.

Når form og innhold spriker

Du møter en venn...

...hilser, stopper opp og spør: «Hvordan er det med deg’a?» «Jo'a, det går bra», svarer vennen din. Men du syns han ser oppgitt ut i øynene. Innholdet i budskapet til vennen din er at det går bra, men formen, eller måten han sier det på, viser at vennen din er oppgitt. Da spør du en gang til for å høre hvordan det egentlig går. «Det går bra, men jeg glemte mobilen min igjen på bussen. Det er irriterende. Jeg får den først i morgen.»

Aha – da forstår du hvorfor vennen din dobbeltkommuniserte.

Situasjoner med uklar kommunikasjon og avklaringer som denne har du sikkert opplevd, og de er ikke nødvendigvis problematiske. Men når du skal formidle et budskap gjennom et medieuttrykk, bør det ikke være tvetydighet i formidlingen, med mindre det er det som er hensikten.

Tenk deg en radioreklame om vaskemidler som sier: «Bruk Max formular, få det reneste tøyet!», men stemmen er famlende, og musikken melankolsk. Det ville være en veldig rar og lite overbevisende radioreklame.

Budskapet – et samspill mellom form og innhold

Budskapet er resultatet av hvordan form og innhold virker sammen. Innholdet kan være «pakket inn» i skrift, bilder eller lyd, eller kombinasjoner av disse. Samspillet mellom de ulike formelementene har også betydning. Hvilken plassering har de i forhold til hverandre? Hvilken rekkefølge opptrer de i? Er noen sterkere markert enn andre?

I profesjonell mediekommunikasjon bærer utformingen preg av kompetanse i fortelleteknikk og komposisjon. Innholdet blir tilpasset en målgruppe, en bestemt kanal og et formål. Den profesjonelle formen på innholdet sikrer et tydelig budskap.

Eksempler på innhold, form og budskap

Bildeeksempel

Innhold: En mann og en kvinne som står ved siden av hverandre.

Form: Stilisert silhuett i hvitt på svart bakgrunn viser at dette ikke er en gjengivelse av en bestemt mann eller kvinne, men en hvilken som helst mann eller kvinne.

Budskapet: Dette er et toalett for både menn og kvinner.

Skrifteksempel

Trygg Trafikk har brukt dette slagordet:

Ikke tøft å være død

Innhold: Ikke, tøft og død er sentrale, meningsbærende ord.

Form: Kort, skriftspråklig ytring i negasjonsform.

Budskap: Kjør forsiktig og etter reglene, det er ikke verdt å miste livet i trafikken.

Lydeksempel

Lytt til denne jingelen:

Nyhetsjingle

0:00
-0:00
Lyd: Thejack288 / CC0

Innhold: Tre sekunder med musikk.

Form: Rytmisk og systematisk stigende elektroniske basstoner med ekko i avslutningen.

Budskap: Nå kommer nyhetene.