Hopp til innhold

Fagstoff

Ikoner og symboler i grafisk design

Ikoner er visuelle forenklinger av virkeligheten, mens symboler er abstrakte tegn som krever at man har lært betydningen for å kunne forstå dem.
Skilt med anvisning til toaletter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ikoner

Ikoner er abstraksjoner av virkeligheten. De lages for å visualisere ideer eller konsepter og brukes ofte når det er mer hensiktsmessig å vise en forenklet versjon av virkeligheten enn å forklare virkeligheten med ord.

En mann eller en dame i stilisert form på dodøra er eksempler på ikoner. Slike ikoner gjør det enkelt for folk fra ulike deler av verden å vite hvilket toalett de skal benytte.

Ikoner brukes ofte i logoer, men også som illustrasjoner og dekor. Abstraherte former er vanlige i veifinningssystemer som skilt, kart og informasjonsgrafikk. På nettet finner vi dem som knapper og navigasjonssystemer.

Symboler

Hvis ikoner er så abstraherte at det er vanskelig å forstå hva de skal forestille, er de ikke lenger ikoner. Ikoner skal man kunne oppfatte uten særlige forkunnskaper. Abstrakte tegn som man må lære betydningen av for å kunne forstå, kalles symboler.

Korset er eksempel på et symbol. Det brukes blant annet i dødsannonser.

Tenk over!

Studer dødsannonsene i en regionavis.

  • Hvilke symboler er brukt, og hvilken betydning har disse symbolene?
  • Mange av dødsannonsene bruker et kors som symbol, men korsene kan være utformet på forskjellig måte. Kan du finne forklaringen på det?

Det enkle er ofte det beste

Som hovedregel bør du prøve å holde deg til få, enkle og store former når du jobber med ikoner og symboler. Store og enkle former tiltrekker seg mottakerens blikk og gjør det lettere å oppfatte budskapet.

CC BY-SASkrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 15.05.2017

Læringsressurser

Kommunikasjon og kommunikasjonsmodeller