Markedsfør sjokolade til ulike målgrupper
Forberedelser
Læreren klipper opp lapper med tallene 1, 2 og 3. Trekk en lapp. Tallet på lappen bestemmer hvilken av målgruppene dere får.
FASE 1: Sett dere inn i målgruppa
Finn ut følgende:
- Hva assosierer dere med målgruppa?
- Hva er de opptatt av?
- Hvordan er økonomien til denne målgruppa?
- Hvilke farger og hvilken stil passer til målgruppa?
- Hvilke steder kan du ”nå” målgruppa med reklamen?
- Hva slags reklametype passer til denne gruppa?
- Hvordan bør selve sjokoladen og emballasjen se ut? Lag skisser til utforming av denne sjokoladen.
FASE 2: Lag et reklameprodukt
Velg ett av disse reklameproduktene, og start utforming.
- Lag en plakat.
- Lag et SOME-reklamebilde.
- Lag en lydreklame (10–15 sekunder).
FASE 3: Sluttstilling og presentasjon
Se på produktet dere har laget og se på informasjonen om målgruppen deres én gang til. Gjør eventuelle justeringer.
Presentasjon
- Start med å beskrive og forklare deres målgruppe.
- Vis frem reklameproduktet.
- Fortell hvilke grep dere har gjort for å treffe akkurat deres målgruppe.
- Beskriv virkemidler i reklameproduktet og trekk inn relevante begreper dere har lært om innen markedsføring.
Målgruppesett 1
Oppgave: Presenter en ny sjokolade med navnet Choco.
Oppdragsgiver: Nidar
Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til unge gutter på 15–18 år som ønsker en god sjokolade til en grei penge.
Målgruppesett 2
Oppgave: Presenter en ny sjokolade med navnet Choco.
Oppdragsgiver: Freia
Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til eldre personer som ønsker en god, gammeldags sjokolade som er lett å spise og ikke er for hard. Målgruppa består av begge kjønn i alderen 70–85 år.
Målgruppesett 3
Oppgave: Du skal presentere en ny sjokolade med navnet Choco.
Oppdragsgiver: Berit Nordstrand
Målgruppe/oppdrag: Lag en reklame til målgruppen kvinner 30–45 år som ønsker sunne og gode alternativer. De har god økonomi og er kvalitetsbevisste.