Hopp til innhold
Oppgave

Tilhører du målgruppa?

Du har sikkert opplevd at du av og til får lyst til å lese mer, se videre på et TV-program eller undersøke en nettside nærmere? Da har produsentene klart å utforme medieuttrykket slik at det passer til den målgruppa du tilhører.

Sammenlign de ti eksemplene nedenfor:

  1. Hvilket av medieuttrykkene i de fem gruppene ville du helst brukt tid på? Grunngi svaret.
  2. Hvem i bekjentskapskretsen din tror du ville prioritert annerledes? Grunngi svaret.
  3. Diskuter gjerne svaret du kom fram til, med en medelev. Er dere enige eller uenige?
  4. Dersom dere er uenige, hvordan kan det forklares?

Eksempler til vurdering:

Avisoppslag

Eksempel nr 1: Aftenposten junior

Eksempel nr. 2: Bergens Tidende

YouTube

Eksempel nr. 3: Prebz og Dennis

Eksempel nr. 4: Blogghanna

TV-program

Eksempel nr. 5: Gossip Girl

Eksempel nr. 6: Fader Brown (Father Brown)

Holdningskampanjer

Eksempel nr. 7: Helsedirektoratet

Eksempel nr. 8: Røykesluttkampanjen Stopptober hos Dagbladet

Reklame

Eksempel nr. 9: Reklamevideo for Freia melkesjokolade

Eksempel nr. 10: Reklameannonse for Lerum eplejus (se under)