Veiledning
Jokerball
Et alternativt lagspill der samarbeid og taktikk er viktige egenskaper.
- Del inn i lag på 4–7 spillere og definer et spillområde.
- Før spillet starter, velger laget en spiller på eget lag som er joker. Motstanderen skal ikke vite hvem dette er. Det er kun denne spillerens scoringer som teller. Det er viktig å kamuflere dette ved at det er flere på laget som scorer.
- Lagene spiller mot hverandre med for eksempel softball og små mål. Spillet går ut på å spille seg fram til motstanderens mål og kaste ballen i mål.
- Etter hver kamp får lagene litt tid til å diskutere hvem de tror er joker på motstanderlaget. Gjetter man riktig joker på motstanderlaget, får man 5 ekstrapoeng i tillegg til antall mål egen joker har scoret. Hvis for eksempel joker på eget lag scoret 2 mål, og laget klarer å gjette riktig joker på motstanderlaget, vil man stå med 7 poeng.
- Ingen skritt med ball.
- Ingen kroppskontakt.
- Spiller kan holde i ballen maks 5 sekunder.
- Ved scoring starter man fra eget mål.
Når ballen spilles ut av banen, blir det innkast til motstanderen.
- Alle scoringer teller, men jokeren sine scoringer teller dobbelt, tredobbelt eller femdobbelt.
- Bruk forskjellige mål, som for eksempel basketkurv, legg ballen død på strek, spill med flere mål, ballen sentres med hendene, mens scoring må gjøres med beina eller lignende.
- Bruk forskjellige baller.
Joker kan brukes i de fleste ordinære lagspill.