Kjegle-Jo
I denne aktiviteten skal to lag spille mot hverandre. Alle bruker kjegler til å kaste og motta en ball. Skåringa skjer inni en målgård.
Del dere inn i lag på seks–sju elever.
Hele klassen må i fellesskap bli enige om regler, for eksempel:
Hvor mange skritt skal det være lov å ta?
Er det bare lov å kaste framover?
Skal kroppskontakt være lov?
Hvor stor skal banen være?
Tips: Reglene for kastretning og antall tillate skritt bør henge sammen.
- Hvert lag diskuterer og kommer fram til en felles taktikk, med utgangspunkt i felles regler, om hvordan de skal samarbeide for å klare å skåre. Finn ut hva hver enkelt kan bidra med. For eksempel løper noen fort, noen er gode til å kaste, noen er utholdende, noen er gode til å lede, noen er gode til å motivere, noen sprer godt humør og så videre. Bruk denne informasjonen til å utforme lagtaktikken. Sørg for at alle på laget har en oppgave.
Gjennomføring
To lag spiller mot hverandre.
Alle deltakerne trenger ei kjegle hver, alle bør ha kjegle med lik størrelse.
Én ball er i spill om gangen. Bruk en ball som er så liten at den får plass oppi kjegla, men så stor at den likevel ikke setter seg fast i kjegla.
Pasning og mottak skjer ved hjelp av kjegla. Du kan ikke kaste eller ta imot ballen med hendene. Pasninga starter ved at ballen ligger oppi kjegla.
Skåring skjer ved pasning til en lagspiller som står inne i en målgård. Dette kan være en rockering, ei matte, en benk eller en boks av kjegler. Lagspilleren må ta imot for at det skal bli skåring. Motspillere har ikke tilgang i målgården.
- Spill gjerne turnering, der alle lagene spiller mot hverandre.
Refleksjoner underveis
Ta en kort timeout etter fire–fem minutters spill. Diskuter med laget ditt om reglene dere har bestemt, fungerer slik dere trodde. Bør dere gjøre endringer?
Mellom hver kamp diskuterer laget om taktikken har fungert eller ikke. Om den ikke har fungert som planlagt, må dere gjøre endringer.
Avslutning
Diskuter innad i laget hva som fungerte, hva som ikke fungerte, og hvorfor det ikke fungerte.
Del erfaringene deres om å utforme regler og taktikk med resten av klassen.