Hopp til innhold

Fagstoff

Podkast: Dine data er til salgs

I denne podkasten diskuterer Martin Gundersen, journalist i NRK Beta, og Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, hvordan selskaper handler med persondata som er samlet via apper på mobiltelefoner og nettbrett.
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket
Åpne bilde i et nytt vindu

Klikk her for å høre på podkasten Teknologi og mennesker, episode 54: «NRK-avsløring: Dine data er til salgs»

Teknologi og mennesker er en podkast fra Atea og Oslo Business Forum. Programleder er Christian Brosstad.

Sammendrag

I denne podkasten diskuterer Martin Gundersen, journalist i NRK Beta, og Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, hvordan selskaper handler med persondata som er samlet via apper på mobiltelefoner og nettbrett. NRK hadde i 2019 et prosjekt der de ønsket å undersøke en bransje som driver med kjøp og salg av persondata. De tok kontakt med flere selskaper om å få kjøpe anonyme data om norske forbrukere. For 35 000 kroner fikk de data om 140 000 mobiler og nettbrett og hvor de hadde vært i perioder i 2019. Dataene inneholdt ikke navn eller telefonnumre, kun stedsdata. Ved å analysere stedsdataene greide journalistene å identifisere flere av personene de hadde fått data om, gjennom å se hvor de hadde oppholdt seg mest. For eksempel kan man se på hvor en person befinner seg på ulike tider av døgnet, for å finne ut hvor vedkommende bor og jobber, og ut fra dette er det ikke vanskelig å finne ut hvem en person er.

Selskapene som samler inn stedsdata, gjør det vanligvis under påskudd av at de kan tilby bedre brukeropplevelse og bedre tjenester som er relevant til hvor du befinner deg. I brukeravtalen du inngår når du installerer en app, er det vanligvis et punkt som sier at informasjonen appen samler inn, også kan deles med apputviklerens partnere. Ifølge Forbrukerrådets rapport «Out of Control» kan personinformasjon om én person fra én app bli spredt til over 4000 partnerselskaper. Store mengder persondata er verdifullt for markedsførings- og reklameselskaper, siden det kan brukes til å utvikle målrettet og mer effektiv reklame og markedsføring.

Den europeiske personvernforordningen (GDPR) er utviklet for at det skal være enklere for forbrukere å vite hva personopplysningene deres blir brukt til. Det stilles blant annet krav til virksomheter som skal behandle personopplysninger, at de må gi kort og forståelig informasjon om hvordan de behandler personopplysninger.

Mobilsporing

Mobiltelefon med apper. Foto.

I prosjektet Mobilsporing har NRK undersøkt fenomenet overvåkning via mobiltelefoner og nettbrett. De har funnet ut at data om norske mobiler spres over hele verden, og det er mange selskaper som handler med denne informasjonen. Informasjonen samles inn via apper som i tillegg til hovedfunksjonen lagrer data om hvor telefonen befinner seg til enhver tid, og laster det opp på internett. Denne stedsdataen selges videre til såkalte dataforhandlere, som selger posisjonsdata til kommersielle aktører, myndigheter og andre som har interesse av å kjenne til bevegelsene til folk. Dataforhandleren hevder at dataene er anonymisert siden de ikke inneholder informasjon om navn, telefonnumre og IP-adresser, men NRK har klart å identifisere personer kun basert på stedsdata.

Hvem som helst som kjøper denne dataen kan imidlertid kartlegge identiteten til personene i materialet. Hver enkelt telefon har en unik identitet. Man kan dermed se på alle bevegelser til en spesifikk telefon, og se hvor eieren sover, jobber og oppholder seg på fritiden. Ofte vil det bare kreve noen minutters arbeid i kombinasjon med søk i sosiale medier å finne eierens navn og identitet.

8300 mobiler sporet på sykehus og krisesentre - NRK.no

En av personene NRK klarte å spore, var Karl Bjarne Bernhardsen fra Stavanger. I perioden der de hadde stedsdata om Karl Bjarne, kunne de se hans bevegelser fra hjem til jobb, de kunne se at han hadde vært på sykehuset en kort periode, og de kunne se at han hadde besøkt en annen bedrift enn den han jobbet i. De kunne også se at han begynte å dra til denne bedriften hver dag kort tid etter. De kunne derfor konkludere med at det første besøket til den andre bedriften var et jobbintervju, og at han fikk jobben kort tid etter. Besøket på sykehuset fikk de senere vite at var i forbindelse med at hans sønn ble født. NRK kontaktet Karl Bjarne og la fram informasjonen de hadde funnet om han. Du kan lese mer om denne historien i NRK-saken Avslørt av mobilen.

Du kan lese mer om personvern og GDPR i emnet «Lovverk».

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Karl Arne Dalsaune.
Sist faglig oppdatert 18.03.2021

Læringsressurser

Konsekvenser av medieutviklingen