Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Lag illustrasjonsbilde om digitale skiller

Dette arbeidsoppdraget handler om å fotografere et illustrasjonsbilde til en sak. Saken skal handle om digitale skiller mellom ulike grupper i samfunnet.

Jente holder et speilreflekskamera. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Arbeidsoppdrag som fotojournalist

Du arbeider som fotograf i ei nettavis. På morgenmøtet får du i oppdrag å fotografere et illustrasjonsbilde til en sak. Saken skal handle om digitale skiller mellom ulike grupper i samfunnet. Illustrasjonsbildet skal være publiseringsklart for nett.

Framgangsmåte

  1. Lag skisser til tre ulike illustrasjonsfotografier som kan passe til denne saken. Skissen skal vise motiv, bildevinkel og bildeutsnitt.

  2. Velg en av skissene, og ta en serie med bilder. Velg ut det beste bildet.

  3. Presenter fotografiet og de tre skissene du lagde i forkant, til en medelev. Forklar hvorfor du valgte å bruke nettopp dette bildet. Knytt bildet til saken og begrunn faglige valg.

Oppsummering

  • Reflekter over hvordan fotografiet kan påvirke avisleseren, trekk linjer til mediepåvirkning og medienes makt.

  • Pressefotografiet ditt setter søkelys på en samfunnsutfordring. Hvordan kan et medieprodukt som dette bidra til å skape endringer i samfunnet?

Relatert innhold

Refleksjon og egenvurdering

Vurder hva du har lært av å jobbe med dette arbeidsoppdraget. Lag et refleksjonsnotat der du reflekterer over disse spørsmålene:

  • På hvilken måte handler illustrasjonsbildet om digitale skiller?

  • Hvordan vil du vurdere illustrasjonsbildet ditt? Hva fungerer godt, og hva fungerer mindre godt?

  • Hvordan gjorde du illustrasjonsbildet publiseringsklart for nett?

  • På hvilken måte hjalp skissene deg i prosessen fram mot et publiseringsklart produkt?

  • Hvilke utfordringer møtte du underveis i arbeidsprosessen?

  • Hva har du lært av denne oppgaven?

CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen og Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 22.10.2021

Læringsressurser

Konsekvenser av medieutviklingen