Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ta kvalitetssjekken

Vurder kvaliteten på noe du har produsert, ved hjelp av egenrefleksjon, hverandrevurdering og deling i ei større gruppe.
To elever samarbeider med penn og papir ved en pult.
Åpne bilde i et nytt vindu

1) Arbeid alene

Tenk over:

  • Hva betyr kvalitet i en medieproduksjon?

  • Hvilke kvalitetskriterier kjenner du til?

  • Hva er forskjellen mellom objektive og subjektive kriterier for kvalitet?

NDLA: Nyttig kilde om kvalitetssikring i medieproduksjon

Start med å lage en tilsvarende tabell som den under, og fyll ut tabellen med dine stikkord:

Objektive kvalitetskriterier

Subjektive kvalitetskriterier

Riktig format

Prestasjoner foran kamera

Bildekvalitet

Bruk av humor

Finn fram et ferdig arbeid i medieuttrykk. Det kan være arbeid som du har jobbet med alene, eller sammen med andre. Nå skal du vurdere hvordan du jobbet med å sikre kvalitet i de ulike fasene av produksjonen:

  • idéutviklingen og planleggingen

  • gjennomføringen

  • vurderingen

Tenk over:

  • Hvor finner du tegn på kvalitet?

  • Burde du ha gått inn og gjort endringer i noen av fasene?

  • Hvilke objektive og subjektive kvalitetskriterier innfrir du?

Skriv notater i stikkordsform.

2) Finn en partner

Utveksle arbeid med en i klassen og gjennomfør en hverandrevurdering. Begge skal dele den ferdige medieproduksjonen som hver av dere har undersøkt, og dokumentasjonen som hører til.

Nå blir oppgaven deres todelt:

  1. Vurder hvilke kvalitetskriterier som blir innfridd, både subjektive og objektive. Se på resultatet og studer / snakk om arbeidet i de ulike fasene av produksjonen. Bruk gjerne den ferdig utfylte tabellen som dere lagde i den første oppgaven, til dette arbeidet.

  2. Gi framovermeldinger om hvordan kvaliteten i arbeidet kan løftes ytterligere.

Til slutt kan dere diskutere og sammenligne det dere har funnet ut. Var dere mer kritiske da dere vurderte dere selv, eller var det omvendt?

Fire elever snakker sammen rundt et bord i et klasserom. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

3) Diskuter i gruppe


Til slutt kan dere reflektere over disse spørsmålene i klassen eller gruppevis:

  • Hvilke forskjeller ser dere mellom subjektive og objektive oppfatninger av kvalitet? Sammenlign hva dere har skrevet i tabellene.

  • Hvordan kan vi måle kvalitet?

  • Hvorfor hører dokumentasjon sammen med kvalitetssikring?

  • Del deres beste tips for å sikre kvalitet i arbeid med medieproduksjoner.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 02.11.2021

Læringsressurser

Dokumentere og kvalitetssikre medieproduksjoner