Organisering av dagligvarehandelen
I Norge er dagligvarehandelen dominert av fire store aktører:
- NorgesGruppen ASA (KIWI, Meny, Spar/Eurospar, Jacobs, Joker, Nærbutikken, andre i NorgesGruppen)
- Coop Norge AS (Coop Mega, Obs!, Coop Prix, Coop Marked, Extra, Matkroken, Coop annen dagligvare)
- Rema 1000 Norge AS (Rema 1000)
I.K. Lykke (Bunnpris, Bunnpris & Gourmet)
NorgesGruppen er den største og hadde i 2020 vel 44 prosent av det totale markedet. Coop sin markedsandel var ca. 30 prosent, Rema 1000 hadde ca. 23 prosent, og Bunnpris sin markedsandel var på vel 3 prosent.[1]
Undersøk
Hvordan er markedsandelene til de ulike aktørene i dagligvarehandelen i dag?
Hvilke butikker og hvor mange fra hver kjede finnes det i ditt nærmiljø?
Dagligvarer kjøpt på nett
Koronapandemien har ført til en eksplosiv økning i mengden dagligvarer kjøpt på nett. I tillegg til de store nettbutikkene Oda.no og Godtlevert.no har de "vanlige " matbutikkene som Meny, Rema 1000 og Coop lansert hjemlevering av matvarer. Coop samarbeider med Posten om dette tilbudet til sine kunder.
Oda.no hadde i 2021 en omsetning på ca. 2,5 milliard kroner, noe som utgjør vel 1 prosent av totalomsetningen i dagligvaremarkedet. Oda samarbeider også med Clas Ohlson, slik at kundene skal kunne få kjøpt alt de trenger både av mat og utstyr.
Godtlevert.no hadde en omsetning på rundt 700 millioner kroner i 2021.
Dagligvarebutikkene blir ofte delt inn i fire ulike segmenter, selv om noen passer inn i flere av dem:
- lavpris
- supermarked
- nærbutikk
hypermarked
Coop har butikker innenfor alle segmentene, mens Rema 1000 bare er i lavprissegmentet.
Lavprisbutikkene
Lavprisbutikkene er størst innen dagligvarer, med over 60 prosent av markedet. Rema 1000 er en av de store aktørene i lavprissegmentet, i tillegg til Coop Extra, Kiwi og Bunnpris.
Supermarkedene
Supermarkedene kjennetegnes ved et større vareutvalg. Coop Mega, Meny, Spar og Bunnpris & Gourmet er eksempler på dagligvarebutikker i supermarkedssegmentet.
Nærbutikkene
Nærbutikkene er små butikker med nærhet til et lokalsamfunn. Butikkene er spesielt viktige for distriktene. De klarer sjelden å konkurrere på pris, men er ofte veldig gode på service. Joker, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken er eksempler på dagligvarebutikker i nærbutikksegmentet.
Hypermarkedet
Et hypermarked kjennetegnes ved at det er stort både i areal og i vareutvalg. Coop Obs! er den eneste kjeden i hypermarkedssegmentet i Norge.