Samarbeid og makt i dagligvarehandelen
Dagligvarehandelen i Norge består hovedsakelig av fire aktører: NorgesGruppen, Coop, Rema 1000 og Bunnpris. I tabellen under ser du en oversikt over markedsandelen til de fire aktørene.
Markedsandel | |
---|---|
NorgesGruppen | 44,1 % |
Coop | 29,3 % |
Rema 1000 | 23,2 % |
Bunnpris | 3,4 % |
NorgesGruppen er den største av aktørene. Hvilke butikker innenfor dagligvarehandelen er en del av NorgesGruppen?
Sett opp en oversikt over de ulike Coop-kjedene, og beskriv de ulike konseptene Coop-kjedene har.
Drøft påstanden: "Det burde ha vært flere aktører i dagligvarehandelen i Norge."
Skriv ned fordeler og ulemper med at det kun er fire aktører som dominerer dagligvarehandelen i Norge.
Hval Sjokoladefabrikk produserer sjokolade og andre godsaker, og de har vunnet flere blindtester. De har kjempet i lang tid for å få innpass i dagligvarebutikkene i Norge.
Gjør følgende oppgaver med utgangspunkt i Hval sjokolade:
- Forklar hva som menes med distribusjon.
- Hvordan distribuerte Hval sjokolade produktene sine da de startet i 1996?
- Gjør rede for begrepene "distribusjonsform", "distribusjonsgrad" og "distribusjonskanal". Bruk Hval sjokolade som eksempel i redegjørelsen.
Hva skal til for at en leverandør får innpass hos en dagligvarekjede? Gjør rede for noen av utfordringene Hval sjokolade har møtt blant de store kjedene.
Drøft påstanden: "Hval sjokolade bør slå seg til ro med at det er vanskelig for dem å få innpass i butikkhyllene hos matvarekjedene."
Gjør rede for makt og avhengighet i distribusjonssystemet i dagligvarehandelen.