Regjeringens satsing - handelsnæringen
Definisjonen av små, mellomstore og store bedrifter er som følger:
1–20 ansatte: små bedrifter
21–100 ansatte: mellomstore bedrifter
over 100 ansatte: store bedrifter
99 prosent av alle bedrifter i Norge er enten små eller mellomstore, og de har samlet en verdiskapning på 700 milliarder i året. Det er nesten halvparten av verdiskapningen i Norge.
Små og mellomstore bedrifter står for 70 prosent av verdiskapningen i næringslivet, og de har 47 prosent av de ansatte i næringslivet. Andelen er stigende, for nå er to av tre nye jobber i næringslivet i små eller mellomstore bedrifter.
Ulike kategorier av små og mellomstore bedrifter
Små og mellomstore bedrifter har en fordel ved at de raskere kan omstille seg til nye forretningsmuligheter.
Vi kan dele små og mellomstore bedrifter inn i forskjellige kategorier avhengig av om de produserer varer og tjenester
- til det lokale markedet, som restauranter og frisører
- til andre bedrifter, som underleverandører til industrien
- basert på ny teknologi, som innovasjon
Regjeringen lanserte i 2019 Småbedriftslivet, en strategi for små og mellomstore bedrifter. Strategien fokuserer på følgende områder: en enklere hverdag, bedre tilgang til kunder, økt innovasjonsevne og tilgang på kompetanse og kapital.
En enklere hverdag
For å gi små og mellomstore bedrifter en enklere hverdag vil Regjeringen redusere administrative byrder, som krav til rapportering.
Bedre tilgang til kunder
Regjeringen vil gi små og mellomstore bedrifter bedre tilgang til kunder ved å gjøre det enklere å konkurrere om offentlige kontrakter. Dessuten vil de legge til rette for at flere kan starte med eksport.
Økt innovasjonsevne
For å øke innovasjonsevnen vil Regjeringen styrke innovasjon og næringsrettet forskning.
Tilgang på kompetanse og kapital
I tillegg vil Regjeringen styrke kompetansen i arbeidsstyrken, gi tilgang på arbeidskraft, og legge til rette for et velfungerende kapitalmarked som gir tilgang til kapital.