Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hvordan snakke om følelser?

Å lære å uttrykke og regulere følelser er til god hjelp i vårt sosiale liv. En barne- og ungdomsarbeider kan være en god rollemodell. Barn og unge lærer om følelser gjennom den måten voksne reagerer på når de har følelser. I disse oppgavene skal du jobbe med hvordan du kan støtte barns følelser.

I filmen under snakker psykolog Rune Flaaten Bjørk om hvordan vi kan snakke med barn om følelser. Han deler inn budskapet sitt i fem punkter:

  1. å støtte barnets følelser

  2. emosjonsveiledning

  3. riktig tidspunkt

  4. grubling og bekymring

  5. foreldre som følelsesmodeller

Oppgaver

  1. Hvordan vil du snakke med barn og unge som har forskjellige følelser?

    1. Hvordan vil du snakke med barn som har falt og slått seg, og som gråter?
    2. Hvordan vil du snakke med et barn som ikke får til noe det ønsket, og som blir sint?
    3. Hvordan vil du snakke med et barn som er frustrert over at noen tok en leke fra det?
    4. Hvordan vil du snakke med et barn på tre år som er sint og tar leker fra de andre barna?
    5. Hvordan vil du snakke med en ulykkelig seksåring som ikke får leke med bestevennen sin?
    6. Hvordan vil du snakke med en tolvåring som har sett en skummel film, og som er redd og litt flau fordi han ble redd?
    7. Hvordan vil du snakke med en fortvilet og trist niendeklassing som synes karakteren på matteprøven er altfor dårlig?
    8. Hvordan vil du snakke med en bekymret åtteåring som gruer seg til kroppsøvingstimen fordi han er redd for at de skal spille ball?
    9. Hvordan vil du snakke med en ungdom som har kjærlighetssorg?
    10. Hvordan vil du snakke med en ungdom som skammer seg fordi han/hun har gjort noe dumt?
  2. Hvilken betydning vil det ha å roe ned situasjonen og bare være der når barn har sterke følelser?

    1. Hva vil du gjøre for å roe ned et barn som har sterke følelser?
    2. Hva bidrar det til for barnet at du er der?
  3. Hva lærer barn om følelser og seg selv dersom du opptrer støttende i møte med dem når de har følelser?
  4. Hvordan kan du legge merke til barnets følelser?
  5. Hva betyr det å se følelser som en mulighet for nærhet?
  6. Som barne- og ungdomsarbeider må du være sensitiv for å se når det passer å snakke eller veilede barn og unge om følelser. Hva betyr det?
  7. Hvorfor fungerer det best å snakke om følelser på tomannshånd?
  8. Hvorfor er det viktig å lytte når du snakker med barn og unge om følelser?

    1. Hvilken betydning har det for barn og unge at du lytter?
    2. Hvordan kan du lytte på en god måte?
  9. Gjennom måten du uttrykker positive og negative følelser på, er du en modell for barn og unge. Hva kan du gjøre for å uttrykke dine egne følelser på en god måte?
  10. Du signaliserer hele tiden hvilke følelsesuttrykk som er akseptable, tolererbare og til med farlige, og hvilke følelser som bør unngås. Hva kan du gjøre for å bli bevisst at alle følelser er like viktige?
  11. Hva må du gjøre for å vise at alle følelser er akseptable, men samtidig gi signaler om at ikke all atferd er det?
CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 04.02.2021

Læringsressurser

Sosial og emosjonell utvikling