Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Aktiviteter som fremmer sosial utvikling

Som alle ting kan også sosiale ferdigheter læres. I denne oppgaven skal du komme med forslag til aktiviteter som fremmer ulike områder av sosial kompetanse.
To voksne spiller spill med to gutter og en jente. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgaver

I skjemaet under ser du ulike forslag til områder som barn trenger å øve på for å utvikle god sosiale kompetanse. Ikke alle forslagene passer til alle aldersgrupper.

  1. Bestem deg for hvilken aldersgruppe du ønsker å lage aktiviteter for, og om du vil jobbe med ei gruppe eller med et enkelt barn.
  2. Finn ut hvor gruppa/barnet befinner seg i sin sosiale utvikling. Hva mestrer de på områdene empati, selvkontroll, selvhevdelse, ansvarlighet og samarbeid?
  3. Hva trenger gruppa/barnet å øve på? Forklar hvorfor du mener det.
  4. Lag et skjema som det du ser under oppgavene, og fyll inn aktiviteter du mener passer for å fremme det gruppa eller barnet trenger å øve på.
  5. Velg en aktivitet, og planlegg den i et planleggingsdokument. Her skriver du også hva som er målet/målene med aktiviteten.
  6. Prøv ut aktiviteten enten i praksis eller i klassen.
  7. Evaluer aktiviteten ut fra de målene du satte.

    1. Hva gikk bra, og hvorfor gikk det bra?

    2. Hva kunne eventuelt vært gjort annerledes? Begrunn svaret ditt.

Hva trenger barnet/barna å øve på?

Ferdighet

Dine forslag til aktiviteter

forstå at andre har en annen måte å se situasjoner på

forstå at vi har forskjellige følelser

gjenkjenne følelsen hos andre

bry seg om andre

trøste og støtte hverandre

lytte til andre

dele med andre

hjelpe andre

bytte på roller i leken, kunne gi fra seg og kreve roller

holde avtaler

hjelpe hverandre til å forstå ulike situasjoner

forstå regler i spill

uttrykke positive og negative følelser

hevde sine meninger, ønsker og behov

rydde opp etter seg

jobbe positivt i gruppeoppgaver

starte opp med oppgaver

gjennomføre oppgaver

utsette sine egne behov

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 01.02.2021

Læringsressurser

Sosial og emosjonell utvikling