Kreativitet og skaperglede
Reflekter først alene over følgende spørsmål. Deretter jobber dere med de samme spørsmålene i ei gruppe, og til slutt oppsummerer dere felles i klassen.
Hva er kreativitet?
Hva er skaperglede?
Hva er fordelen med å være kreativ?
Tenk tilbake til da du var barn. Hvor kreativ var du da? Har kreativiteten din endret seg? Hvis den har det, hvorfor tror du er slik?
Hvordan kan du utvikle din egen kreativitet?
På hvilke måter må du være kreativ i arbeidet med barn og unge? Forklar, gi eksempler og begrunn.
Beskriv sammenhengen mellom kreativitet og
nysgjerrighet
eksperimentering
utprøving
mestringstro
forskning
lek
læring
arbeid med barn og unge
Hvorfor er det viktig for kreativitet og skaperglede at vi skaper et miljø der det er rom for å gjøre feil?
Hvilken betydning har et godt selvbilde og trygg identitet for barn og unges livsutfoldelse og skaperglede?
Hvordan kan vi støtte og stimulere barns kreativitet og skaperglede i hverdagen? Gi eksempler og begrunn hvorfor.
Jobb sammen i ei gruppe og lag en film om kreativitet. Filmen skal si noe om
hva kreativitet er
hvorfor kreativitet er viktig
hvordan vi kan stimulere til kreativ tenkning
hvordan vi kan støtte barn og unges utvikling av kreativitet
Vis filmen for de andre i klassen.
Lag en kollasj av ulike formingsaktiviteter du kan tenke deg å gjennomføre sammen med barn.
Her kan du velge om du vil klippe og lime eller lage en kollasj på PC. Finn bilder i blader og aviser, på nettet eller bruk egne bilder. Sett bildene sammen til en kollasj.
Velg en eller flere av formingsaktiviteten i kollasjen. Lag en plan for hvordan du vil gjennomføre aktiviteten sammen med barn. Tenk spesielt på hvordan du vil støtte barnas kreativitet og skaperglede i gjennomføringen.
Gå sammen i ei gruppe, del planene deres og bestem dere for en eller flere aktiviteter dere vil gjennomføre med barn. Inviter barn til skolen, og gjennomfør formingsaktiviteten sammen med dem. Dokumenter og vurder prosessen.