Hopp til innhold
Oppgave

Forestilling

En forestilling gir barn en kunst- og kulturopplevelse. Å lage en forestilling for barn gir deg kanskje nye utfordringer. Kanskje må du våge spranget fra å være tilskuer til å være på scenen? Her får du mulighet til å sette opp en forestilling for barn og spille ulike roller!

Nå skal dere lage en forestilling for barn. Velg selv hvilken aldersgruppe forestillingen skal passe for. Jobb sammen i ei større gruppe, enten hele klassen eller delt klasse.

Dere velger selv innholdet i forestillingen og hvordan dere vil gjennomføre den. Varighet på forestillingen kan være cirka 20–30 minutter.

  • Velg tema/eventyr/fortelling/historie for dramatisering.

  • Vurder hvilken form forestillingen skal ha. Skuespill, musikal, dukketeater, skyggeteater eller lignende.

  • Velg scenerommet, hvor skal dere spille forestillingen? Vurder om dere skal ha forestillingen i klasserommet, i barnehagen, på en mørketur/båltur på ettermiddagstid, ved sjøen, i skogen, i en hule eller et annet sted. Vurder scene ut fra hva som passer til innholdet i forestillingen. Bruk fantasien og vær kreative.

  • Lag manus. Tenk på hva som kan skape stemning og overraskelser.

  • Finn ut hvilke lyd- og musikkinnslag dere vil ha med for å skape de rette stemningene.

  • Fordel roller og arbeidsoppgaver.

  • Lag kostymer.

  • Lag kulisser og rekvisitter.

  • Øv flere ganger, så mye at dere er trygge i rollene og klare for å framføre for publikum.

  • Lag og send invitasjon til barnehage eller SFO ut fra hvilken aldersgruppe dere har tenkt at forestillingen passer for.

  • Gjennomfør forestillingen, dokumenter underveis.

  • Lag en utstilling på skolen med dokumentasjon fra forestillingen.

Refleksjon

  1. Hvilke erfaringer fikk du av å lage en forestilling for barn? Forklar og bruk eksempler.

  2. Hvilke opplevelser fikk barna av å delta på forestillingen deres?

  3. Hvilke tilbakemeldinger fikk dere fra barna?

  4. Hvorfor skal voksne lage forestilling for barn?

  5. Hvordan kan du lage en forestilling sammen med barn?

  6. Hvilke erfaringer får barn av å lage og delta i en forestilling?