Hopp til innhold
Fagartikkel

Matematikk i hverdagen

Matematikk omgir oss på alle kanter og angår oss hele livet. Barn bruker og utforsker matematikk i hverdagen, i lek og aktiviteter. I arbeid med barn og unge må du være bevisst på hvordan du kan stimulere, hjelpe og støtte barnas matematiske forståelse.

Matematikk i dagliglivet

Uansett hvor du er i livet, møter og bruker du matematikk i ulike former. Allerede fra fødselen av bruker nyfødte formgjenkjenning for å skille ansiktet til mor fra ukjente. Barn utforsker volum og form ved hjelp av sand og vann i sandkassen. De teller i lek og aktiviteter, og de kan diskutere om hundre tusen klemmer er mer enn en million. De lager ulike mønstre med ulike materialer. De regner ut og vurderer hvilken is det lønner seg å velge. De matematiske utfordringene endrer seg i løpet av livet, og vi får etter hvert andre behov for matematisk kompetanse.

Matematikk er altså en naturlig del av barn og unges hverdag. Matematikk i barnehage og SFO handler ikke om at vi skal undervise i matematikk, men at vi skal stimulere den matematiske forståelsen gjennom lek, undring og eksperimentering. Vi kan legge til rette for at barn og unge får oppdage hva matematikk er og kan være, og motivere dem til å utforske og eksperimenter.

Barn erfarer matematikk i lek og aktiviteter. De sanser og utforsker med hele seg. De erfarer størrelser og utvikler romforståelse. De undersøker og gjenkjenner egenskaper med ulike former, og de sorterer. På denne måten blir de utfordret til å finne ut av sammenhenger og dermed videreutvikler de den matematiske forståelsen. Barn trenger tid til å utforske og gjøre egne erfaringer av de matematiske begrepene. Vi må være til stede for å sette ord på barnets opplevelser og erfaringer.

Barne- og ungdomsarbeiderens rolle og ansvar

Vi må få øye på og vise interesse for den matematikken barna uttrykker. Vi må være bevisst på hva matematikk er, slik at vi kan bruke og løfte fram matematiske begreper og tenkemåter i dagliglivet. For eksempel kan vi inspirere til matematisk tenkning ved hjelp av bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr. Når vi undrer oss sammen med barna, kan vi vekke lysten til å stille spørsmål. La barna få tid til å resonnere, argumentere og søke etter løsninger. Barna lærer begreper og ser sammenhenger når de får tenke og resonnere over sine egne erfaringer.

Utfordringer til deg

  1. Tenk gjennom dagen din. Hvilke matematiske begreper har du vært innom i dag?

  2. Hvorfor trenger en barne- og ungdomsarbeider å kjenne til matematiske begreper?

  3. Hvordan kan vi leke og eksperimentere med tall, mengder og telling?

  4. Hvordan kan utforsking bidra til at barna utvikler matematiske begreper?

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeplan for barnehagen:
Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen---bokmal-pdf.pdf

Reikerås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. [Brosjyre]. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/temahefte/temahefte-om-antall-rom-og-form.pdf

Relatert innhold