Praktisk-estetiske aktiviteter
Estetikk er den kunnskapen vi får gjennom å sanse, og som påvirker følelsene våre. Estetikk assosieres med noe fint og vakkert og med det å vurdere omgivelsene våre. Av den grunn er ofte estetikk forbundet med kunst, og det blir gjerne koblet til de estetiske fagene som kunst og håndverk, musikk og drama.
Estetikk er imidlertid mer enn kunst og kunstuttrykk, det er en måte å forstå verden på. Når vi snakker om en estetisk erfaring, handler det om den prosessen vi selv er i når vi gjør noe, utfører eller skaper noe nytt og unikt. Det kan være når vi er i lek, aktivitet eller jobber med en skoleoppgave. Vi skaper noe nytt hos oss selv i form av kunnskap og forståelse, eller for omgivelsene, i form av et uttrykk eller et kunstverk.
Estetisk erfaring er den prosessen der vi er aktive og handlende i samspill med omgivelsene. Vi deltar og opplever med hele kroppen. Vi sanser, føler, tolker, tenker, handler, eksperimenterer og reflekterer. Vi bruker hele kroppen for å få kunnskap, forståelse og innsikt både om oss selv og om omgivelsene. Både følelser og tanker (kognisjon) er koblet sammen med handling. Vi tenker og reflekterer mens vi handler.
Når barn og unge deltar aktivt og handlende i praktiske aktiviteter, er de oppmerksomt til stede, de sanser, føler og gjør erfaringer, og de glemmer tid og sted. De er nysgjerrige og undrende, glemmer seg selv, og opplever en tilstand av flyt. De er indre motivert, de gjør noe fordi det er artig og tilfredsstillende i seg selv å holde på. De får energi til å undersøke og eksperimenterer, tenke, vurdere, gjøre valg og prøve ut ulike løsninger med det de holder på med. De avdekker problemer og finner nye og kanskje bedre løsninger. På den måten gjentar de og øver helt til de får den kvaliteten de ønsker. De utvikler både ferdighetene sine og vurderingsevnen sin. Når de finner løsninger som de er fornøyd med, har de fått en ny erfaring. Denne nye erfaringen gir ny kunnskap, forståelse og innsikt, og i tillegg har de forbedret ferdigheter og kanskje også fått helt nye ferdigheter.
Denne prosessen skaper en erfaring som trenger dypere inn i bevisstheten og gir deg en dypere forståelse, den sitter i kroppen. Forståelsen finner sted i hendelsen eller det praktiske du gjør. Det er kunnskap og forståelse som du ikke får på andre måter enn gjennom å gjøre det selv. Du husker det bedre enn om du bare hadde lest eller hørt om det, fordi du har erfart det selv. Denne måten å lære på er naturlig for barn, og for alle oss andre også.
Barn er nysgjerrige av natur, de ønsker å utforske, oppdage og skape. De undersøker, erfarer og lærer gjennom sansene. Vi må legge til rette for at barn får lære gjennom å gjøre egne erfaringer. Det vil si at de ikke skal være observatører på sidelinjen, men derimot selv få delta kroppslig i praktiske aktiviteter.
Barns undring og nysgjerrighet kan være grunnlaget for å undersøke og utforske sammenhenger i verden sammen med barna. Vi må la barn få tid til å utforske, og vi må ta oss tid til å undre oss sammen med dem. En estetisk erfaring krever at vi gir barna tid. Tid til tenke over det de gjør, og til å øve og gjenta.
Barne- og ungdomsarbeideren må arbeide for å skape gode og omsorgsfulle relasjoner til barnet, slik at barnet opplever at det er trygt å utforske. Vi må delta sammen med barna og inspirere dem til å være aktive og utforskende. Vi skal være en ressurs som kan prøve ut, og eksperimentere, vurdere og reflektere sammen med dem i ulike praktiske situasjoner, og slik bidra til at barn skaper og utvikler sin kunnskap om verden og om seg selv.
Utfordringer til deg
Kunnskap og forståelse er alltid en menneskelig anstrengelse, og det krever aktiv deltagelse, oppmerksomhet og nærvær. Hva betyr det for deg som elev?
"Jeg hører og glemmer. Jeg ser og husker. Jeg gjør og forstår" er et kjent sitat fra Konfucius. Hvilken sammenhengen har det med estetisk erfaring?
Hvorfor er tid viktig i det praktisk-estetiske arbeidet?
Stai, S. (2017). Estetikk i barne- og ungdomsarbeiderfaget. En kvalitativ studie av lærernes forståelse og erfaring. [Masteroppgave]. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2677359/Siv%20Stai.pdf?sequence=1&isAllowed=y