Hopp til innhold

Fagstoff

Målgrupper og målgruppevalg

Hva er en målgruppe, og hvorfor er det viktig å identifisere og ha kjennskap til målgrupper? Hvordan kan en virksomhet kommunisere for å nå ut til en eller flere målgrupper?
Ungdommer sett ovenfra sitter rundt en tegnet målskive med sirkler rundt en rød kule. Fra ungdommene og inn til målskiva peker det piler. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

En målgruppe er en gruppe personer som en virksomhet henvender seg til med produktene, serviceytelsene eller budskapene sine. En virksomhet kan ha en eller flere målgrupper som den ønsker å nå med ulike konkurransemidler.

Ved at virksomheten identifiserer og gjør seg kjent med målgruppa, vil den bedre kunne lykkes i arbeidet med markedskommunikasjon og andre konkurransemidler.

Når det er flere målgrupper inne i bildet, blir de ofte delt inn i primærmålgruppe og sekundærmålgruppe. Den primære målgruppa er den hovedmålgruppa du hovedsakelig sikter etter.

Battery

Tenk over

Hvem tror du er primærmålgruppa til energidrikken Battery?

I 2016 ønsket Ringnes å nå ut til en ny og mer voksen målgruppe med sin markedskommunikasjon av energidrikken Battery. Under kan du se en reklamefilm som ble laget i den forbindelse:

Sammendrag av reklamefilmen

I reklamefilmen for Battery energidrikk følger vi en travel mor som balanserer en hektisk hverdag. Vi ser henne i situasjoner hvor hun kjører barna til skolen, er på jobb og gjør husarbeid. Underveis i filmen ser vi kvinnen åpne en boks med Battery energidrikk, for så å fortsette sin hektiske hverdag med jobb og familieliv. I tillegg tar hun seg en joggetur.

Tenk over

Tror du Ringnes lyktes i å nå ut til en ny sekundærmålgruppe med denne reklamefilmen? Hvorfor / hvorfor ikke?

Dove

Merkevaren Dove, som blant annet har ulike hudpleieprodukter i sitt produktsortiment, har med sin "campaign for real beauty" solgt ideen om at skjønnhet er individuelt. Målgruppa kan beskrives som kvinner og jenter som skal se skjønnhet som en kilde til selvtillit, ikke til bekymring. Ta en kikk på denne reklamefilmen fra Dove, som for øvrig er en av tidenes mest sette reklamefilmer på YouTube:

Sammendrag av reklamefilmen

Reklamefilmen viser en ung kvinne som i et modelloppdrag gjennomgår en transformasjon ved bruk av sminke og ulike digitale manipulasjoner. Prosessen i reklamefilmen vises i et intervallfotografert format. Her framheves den store kontrasten mellom starten og det sterkt redigerte bildet til slutt. Reklamefilmen utfordrer skjønnhetsidealer skapt av media.

Norges første Instagram-bok

I 2020 ga Gyldendal forlag ut sin første Instagram-bok, Dette blir mellom oss, skrevet av Alexander Kielland Krag. Målgruppa romanen henvender seg til, er i hovedsak ungdom og unge voksne i alderen 15 til 25 år. Boken publiseres i "stories", eller kapitler, som inneholder tekst, bilder og filmklipp. Boka er å finne på Instagram-kontoen @dbmo_2020.

Tenk over

Hva tenker du om at Gyldendal går nye veier for å nå en ung målgruppe?

NRK

NRK har et mangfoldig tilbud på tradisjonelle plattformer som TV og radio, og også via nett, sosiale medier og mobiltelefon. NRK tilbyr innhold via ulike kanaler og programmer som ønsker å nå ut til ulike målgrupper.

Ett eksempel er NRK Super, som tilbyr en serie for barn ved navn Karsten og Petra. Serien er laget primært for barn mellom to og tolv år.

Et annet eksempel er NRK-serien SKAM, som i utgangspunktet rettet seg mot en ung målgruppe, og som i tillegg lyktes i å fange et bredere publikum.

I videoen nedenfor forteller Ingerid Nordstrand om hvordan NRK jobber med målgrupper:

Tenk over

Hva mener du er det viktigste av det Ingerid Nordstrand fortalte om NRKs arbeid med målgrupper?

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 22.01.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon i ulike kanaler