Fordeler og ulemper med ulike typer kommunikasjonskanaler
Det finnes mange ulike kommunikasjonskanaler, og de har alle sine fordeler og ulemper. Eksempler på slike kanaler – eller medier – er hjemmesider, sosiale medier, e-postannonsering, søkemotorannonsering, TV, telefon, trykte medier og plakater.
Når vi skal velge kommunikasjonskanal, må vi vurdere hvilken evne kanalen har til å overføre budskapet. Vi ønsker å velge det mediet som mest effektivt formidler budskapet vårt til målgruppen vår. Med effektivt mener vi både i form av best mulig måloppnåelse og lavest mulig kostnad.
Oppgave 1
Lag en tabell med oversikt over noen fordeler og ulemper med ulike kommunikasjonskanaler. Tabellen kan for eksempel se slik ut:
Kanal | Fordeler | Ulemper |
---|---|---|
* | ||
* | ||
* | ||
* | ||
* | ||
* |
Oppgave 2
Tenk dere at Maarud skal i gang med en kampanje for å lansere en ny og sunnere type potetgull.
- Vurder fordeler og ulemper med bruk av ulike kanaler. Drøft hvilken kommunikasjonskanal dere synes kommer «best» ut.
- Hvilken kanal mener dere er mest hensiktsmessig for Maarud å benytte seg av i lanseringen av det nye potetgullet?
- Synes dere at Maarud bør benytte seg av flere kommunikasjonskanaler? Begrunn.
Oppgave 3
Tenk dere at Maarud vurderer å benytte influensere i sin markedskommunikasjon om det nye potetgullet.
- Skriv ned argumenter for og imot bruk av influensere i kampanjen for det nye potetgullet.
- Har dere noen forslag til hvilken eller hvilke influensere som Maarud eventuelt kunne ha samarbeidet med?