Markedsføring i det skjulte
Steve og Kate Jones framstår som et perfekt ektepar. De er vakre og velkledde, har et stort herskapshus og penger til å kjøpe alt de måtte drømme om.
Ekteparet blir umiddelbart lagt merke til av nysgjerrige naboer da de flytter inn i et velstående villaområde. Parets to tenåringsbarn, som representerer alt som er kult og trendy, blir også raskt populære på den nye skolen.
Det tar ikke lang tid før naboer, venner og nye bekjentskaper begynner å kjøpe de samme tingene som trendsetterfamilien.
Ganske tidlig i filmen kommer det fram at noe ikke er helt som det ser ut til med familien Jones. Dette er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet bestående av fire profesjonelle påvirkere. Jobben deres er å selge produkter gjennom å framstå som rike, vakre og vellykkede.
Filmen problematiserer en type skjult markedsføring der mottaker ikke forstår at det dreier seg om reklame, men tror at det de ser, er livet og vanene til ekte mennesker. Det kan trekkes paralleller mellom filmens tematikk og hvordan såkalte "influensere" reklamerer for ulike produkter på blogger og sosiale medier, uten at det alltid er tydelig for publikum at det dreier seg om reklame.
Du kan se filmen nedenfor.
Produktplassering er en form for skjult reklame der et selskap betaler for at produktet deres vises i ett eller flere medier.
James Bond-filmene var tidlig ute med produktplassering. Kjente merkevarer har helt siden den første Bond-filmen i 1962 dukket opp i handlingen – mot betaling.
Morgan Spurlock utforsker produktplassering
I 2011 lagde Morgan Spurlock, som er avbildet nedenfor, en dokumentarfilm ved navn The Greatest Movie Ever Sold. Filmen handler om reklame og produktplassering i filmindustrien, og at filmregissør Morgan Spurlock på en humoristisk måte forsøker å skaffe sponsorer til filmen. Filmen er finansiert utelukkende med nettopp produktplassering og reklame.
Relatert innhold
Nå skal du få jobbe med oppgaver til filmen Den perfekte familien. Oppgavene har med temaet markedskommunikasjon å gjøre.