Analyser egen medieproduksjon
Oppdrag
Velg ut en medieproduksjon du selv har laget. Medieproduksjonen skal danne utgangspunktet for en medieanalyse.
I analysen skal du plukke produksjonen fra hverandre, og du skal vise til ulike perspektiver og sider ved medieuttrykket.
Du velger selv hvilke sider ved medieproduksjonen som du mener er relevant å gå inn på i analysen. Hjelpespørsmålene under kan hjelpe deg på vei.
Lag en digital presentasjon der du presenterer analysen.
Hold presentasjonen for resten av klassen til slutt.
Punkter til hjelp
Kommunikasjonsprosess: Bruk relevant teori og kommunikasjonsmodeller som hjelpemidler når du skal analysere og vurdere produksjonen.
Kontekst: Sett medieproduktet inn i en kontekst og sammenheng.
Funksjon: Hva er hensikten og formålet med medieproduktet?
Oppbygging: Beskriv strukturen, bruken av fortellerelementer og virkemidler.
Retorikk: Hvilke retoriske grep har du brukt? Appellerer medieproduktet til følelser eller fornuft? Eller spiller du på etos, altså troverdighet, for å treffe målgruppen?
Tolkning og forståelse: Pek på ulike måter publikum kan tolke og forstå medieuttrykket på, og reflekter rundt hvilke konsekvenser ulik tolkning og forståelse kan få for budskapet ditt.