Finn en oppdragsgiver
1. Hva du kan tilby
Du har en del mediekunnskaper og kanskje noen felt der du er ekstra god. Nå skal du lage et tankekart og skrive ned mulige medieproduksjoner du kan tilby. Bestem deg for to til tre medieprodukter som du kan tenke deg å produsere profesjonelt.
Lag materiell som kan deles, der du forteller litt om deg selv og viser hva du kan tilby. Lag flyer eller en enkel nettside.
Du skal bruke din kompetanse, men også utvikle den og jobbe utforskende. Utforskende betyr at du skal undersøke teknikker, sette deg inn i ulike oppdragsgiveres behov og skape et nytt uttrykk ved å teste ut ulike teknikker og avansere fra det du allerede kan.
Forslag til medieproduksjoner du kan tilby
lage eller friske opp nettside
lage/redesigne logo
lage reklamespot for lyd eller video
lage profil og innhold på ulike sosiale medier
sette opp og lage innhold til nettkanal
ta portretter av de ansatte og bilder som dokumenterer arbeidshverdagen
bidra med filming/redigering
andre ting du er god på eller som oppdragsgiver ønsker
2. Finn potensiell oppdragsgiver
Du har kanskje allerede fått enkelte oppdrag av venner og kjente, som å ta bilder, lage plakater eller filme. Nå er det du som skal ta kontakt med noen, og tilby hjelp med medieproduksjon.
Her er det lurt å bruke nettverket ditt. Snakk med familie, venner, lærere, naboer og andre kjente. Er det noen som trenger hjelp med medieproduksjon, eller som vet om noen som gjør det? Er det noen lag eller organisasjoner i nærområdet? Et band i oppstartsfasen eller en lokal butikk som vil nå flere kunder? Kanskje noen som trenger hjelp med en nettside eller en podkast, eller med fotografering, grafisk design eller markedsføring i sosiale medier?
Slik kan du finne oppdragsgivere
Si fra til alle du kjenner at du leter etter oppdragsgivere, kanskje de vet om noen.
Bruk sosiale medier til å finne noen.
Ta kontakt med lokale lag og foreninger og spør om de trenger hjelp med noe av det du kan tilby (idrettsforening, Røde Kors, speideren, korps eller annet).
Band, kor, revygruppe og musikere i nærområdet kan ønske hjelp med foto, filming eller markedsføring.
Undersøk hvordan bedriftene i nærområdet ditt bruker sosiale medier. Finner du noen svakheter, som at bilder har dårlig oppløsning, viktig informasjon mangler eller det sjelden legges ut nye innlegg? Da kan du være den de trenger for å bli mer synlig på nett.
3. Kundesamtale og avtale
Når du har funnet en potensiell oppdragsgiver, bør dere ha en samtale om hva de ønsker og lage en avtale før du går i gang med produksjonen.
Avtalen bør være skriftlig og inneholde punktene nedenfor.
Før produksjon bør du avtale følgende med oppdragsgiver:
hva oppdraget er
frister
hva skal leveres, når skal det leveres, og hvordan skal det leveres
om det skal det være betaling, og hvordan betalingen skal gjøres (honorar, timelønn eller gjennom ungdomsbedrift?)
hvordan dere skal kommunisere
kreditering
4. Produksjon og kontakt med oppdragsgiver
Minst to ganger i prosessen skal du sende over materiale til gjennomsyn, slik at oppdragsgiver kan gi innspill, og du kan gjøre nødvendige endringer og justeringer.
Kommuniser på den måten dere avtalte i kundeavtalen. Skulle det bli uklarheter mellom dere eller om noe blir vanskelig, involver gjerne lærer/veileder.
Vis fram dine produkter til medelev og lærer/veileder før oversendelse, og gå over og sjekk at kvaliteten er så god som mulig. Husk å bruke et format som er klar til publisering. Send over på den måten som ble avtalt i kundesamtalen.