Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

– Lag et kart slik at kundene finner fram

Din nærmeste frisørsalong trenger hjelp før de mister flere kunder!
Diverse frisørutstyr, som sakser og hårspenner. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mange fra nabokommunene har hørt positivt rykte om frisørsalongen nærmest deg og kommer nå reisende for å klippe seg. Det er bare et problem: Folk sliter med å finne fram. Det er hovedsakelig kvinner og menn i alderen 25–40 år som kommer, og de bruker mobilen for å finne informasjon om beliggenheten.

Siden kundene ikke finner noe godt kart, kommer mange av dem for seint til timen, og flere blir rett og slett litt sure. Gateadressa er ikke oppdatert på Google Maps.

Oppdraget fra daglig leder dukker opp i en melding på mobilen din:

Samtale mellom daglig leder i frisørsalongen og den som får oppdraget. Oppdraget går ut på å lage et kart for frisørsalongen. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
Tekstversjon: melding om oppdrag

Henrik: Hei. Jeg er daglig leder i frisørsalongen Klipptikk. Naboen din har tipset meg om deg. Kan du lage et kart som gjør det enklere for kunder å finne fram?

deg: Ja, det går bra. Har du noen ønsker?

Henrik: Jeg vil at du skal lage et litt fresht og fint kart, og at du plasserer inn noen landemerker. Rekker du det på ei uke? Er 2000 ok som betaling?

deg: Flott, 2000 er ok. Jeg har tid! Sender over noen forslag i morgen!

Beskrivelse av oppdraget

Lage et trendy og fint kart med noen landemerker som også viser veien til frisørsalongen fra nabokommunene.

  • Hent inspirasjon fra og undersøk kart som er laget av andre, med grafiske elementer som severdigheter og landemerker.
  • Jobb med skisser og hent inspirasjon fra flere ulike kart.
  • Lag flere ulike skisser. Vis fram skissene til andre og få tips og råd. Gå videre med én av idéene.

  • Produser et publiseringsklart kart. Lever kartet og vis i tillegg hvordan det vil se ut på mobilen.

Husk

  • Kartet skal gjøre det enklere å finne fram.
  • Kartet må vise veien fra de nærmeste nabokommunene.
  • Kartet skal passe til mobilvisning.
  • Målgruppa er menn og kvinner i alderen 25–40 år.
CC BY-SASkrevet av Stina Åshildsdatter Grolid.
Sist faglig oppdatert 22.10.2021

Læringsressurser

Utforskende produksjon for oppdragsgiver