Gjør fokusgruppeundersøkelser
Nå skal dere jobbe med fokusgrupper og gjøre fokusgruppeundersøkelser på flere måter. Gjennomfør en eller flere av fasene nedenfor. Gjør notater underveis i fasene og bruk dette i en rapport om fokusgruppeundersøkelsene. Nederst i denne artikkelen ligger aktuelle tips for rapporten.
Gjennomfør ulike fokusgruppeundersøkelser:
Gjør et innledende fokusgruppeintervju om temaet.
Undersøk hvilke medieuttrykk som slår an.
Vis fram et nesten ferdigprodusert materiale.
Gjør først research om tematikken dere ønsker å lage innhold om. Let fram statistikk, historier og informasjon om temaet. Etter den innledende researchen må dere forberede fokusgruppeintervjuet.
Lag en intervjuguide med flest mulig åpne spørsmål, og vær forberedt på å stille oppfølgingsspørsmål. (Hvorfor? Hvordan? Har du et eksempel på dette?)
Når dere intervjuer flere, er det lurt å trekke inn alle underveis og bytte på hvem dere stiller spørsmål til. Da får dere inn mange perspektiver, og alle får bidra. Finn ut hvordan dere skal ta vare på svarene, og om dere skal gjøre lydopptak. Hvis dere gjør lydopptak, må dere få samtykke til opptak.
Finn et egnet sted og gjennomfør fokusgruppeintervjuet. Ta notater underveis. Bruk intervjuguiden deres, men vær også til stede i situasjonen og still spørsmål som dukker opp. Det kan være lurt at noen konsentrerer seg om å stille spørsmål, mens andre noterer. Etter intervjuet er det lurt å debrife og skrive sammendrag. Hva slags innsikt har dere fått? Hvordan kan det påvirke den videre planen for innholdet?
Test ulike medieuttrykk på fokusgruppen for å finne ut hva de liker og ikke liker. Dere kan teste ut ting som allerede er produsert av noen andre, eller deres eget materiale. Dere kan for eksempel teste ut musikk, bilder, klippestil på videoer, grafisk design, ulike anslag og hvilke karakterer som virker troverdige.
Vis fram materialet og undersøk responsen i fokusgruppa. Ler de? Ser de bort, er de engasjert, eller kjeder de seg? Still spørsmål etterpå for å finne ut mer. Hva liker de, og hva er de mindre interessert i? Hva kan dere lære av responsen og bruke selv videre?
I sluttfasen av en produksjon kan dere vise fram deler av eller hele produktet. Det kan være lurt å vise det etappevis, for eksempel å stoppe etter anslaget og spørre hvordan gruppa opplever innholdet, før de får se eller høre resten. Det går også an å vise fram flere anslag. Hvilke karakterer engasjerer? Passer musikken? Får publikum svar på det de forventer? Har de lyst til å se videre, eller vil de heller sjekke mobilen?
Noter responsen dere får.