Analyser responsen på videoer
En video du har delt på nett, kan gi deg ulike data. Hvor mange har klikket seg inn? Hvor mange har delt den videre? Og hvor mange minutter av videoen er sett? Hvis vi setter oss inn i disse dataene, kan vi tilpasse og forbedre innholdet.
At en 3 minutter lang video blir startet 1000 ganger, har ikke så stor verdi hvis 95 % av seerne klikker seg ut av den før det har gått 10 sekunder. Da har du ikke truffet seerne med filmen din. Vi ønsker å få høy konverteringsgrad for innhold på nett – her vil det si at mange ser hele filmen din. Hvis vi har et nettsted med en viktig video, ønsker vi at flest mulig ser mest mulig av videoen.
De som har kontoer i videodelingsplattformer, har tilgang til verktøy med grafer som viser hvor mange som ser på en video, og hvor lenge de følger med på filmen. Dette kalles audience retention rate og viser til hvor stor andel av publikum som fortsatt ser på videoen etter en gitt tid. Hvis vi ikke får den responsen vi ønsker, og hvis få klikker seg inn og nesten ingen ser ferdig videoen, kan vi bruke analyseverktøy for å finne ut mer og gjøre forbedringer.
Store videodelingsplattformer har analyseverktøy, der du kan studere hvordan en video blir mottatt. Analyseverktøyet finner du i dashbordet til plattformen. Hvis du selv har lastet opp videoer gjennom YouTube, Brightcove eller Vimeo, har du tilgang til analyseverktøy.
Du kan studere grafen over antall seere og finne ut når den går opp og ned. Noter deg sentrale tidspunkter, for eksempel når interessen går ned, eller når grafen går opp og mange begynner å se på videoen igjen. Hvis du ser en tydelig nedgang noen steder, kan du studere videoen nøye og se om du finner ut hvorfor mange klikker seg ut av den akkurat der.
De ulike videodelingssidene har støtteressurser som hjelper deg å bruke analysevertkøyene. Noen av disse må du logge inn for å kunne se.
Verktøy, Vimeo Analytics (krever innlogging for full tilgang)
Artikkel, Brigthcove: Getting Started with the Analytics Module
Det er flere grunner til at seerne klikker seg ut av en video. Dette kan være noen av årsakene:
De mister interessen for innholdet.
De har fått svar på det de lurte på.
Videoen er for lang.
De klikket seg inn for å sjekke ut videoen, men fikk ikke lyst til å se den.
De har ikke tid til, eller ønsker ikke, å se hele videoen.
Hvis du oppdager at en video ikke får den responsen du forventer, er det flere ting du kan gjøre – enten for å forbedre videoen eller for å gjøre den mer synlig, slik at flere kan se den:
Du kan forbedre kvaliteten på videoen.
Du kan velge et godt miniatyrbilde (thumbnail), bruke gode titler og ha profesjonelt og tiltalende design.
Du kan stramme opp innholdet og sikre at videoen har et godt anslag og god dramaturgi.
Hvis du har en lang video med dybdestoff eller opplæring, kan du legge inn kapitler for å gjøre det lettere å finne det mest sentrale.
Du kan legge videoen godt synlig og spisse den mer mot målgruppa.
Du kan dele videoen på ulike tidspunkt og bruke kanaler som mange i målgruppa bruker.
Du kan også brukerteste videoen og finne ut hva som fungerer og ikke, slik at du kan gjøre justeringer.
Dalen, O. & Rønjum, E. H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget.
Green, J. (2021, 13. desember). 6 Ways to Improve the Video Play Rate for Every Video You Create. Databox. Hentet 12. februar 2022 fra https://databox.com/improve-video-play-rate
Relatert innhold
Observer funn fra analyseverktøy av vidoer, og se hvordan grafer med seertall utvikler seg i ulike videoer.