Fylkeskommunale helseoppgaver
Tannhelsetjenesten i Norge består av en offentlig sektor som først og fremst behandler prioriterte grupper i befolkningen etter lov om tannhelsetjenesten, og en privat sektor. Det er fylkeskommunen som har ansvaret for det offentlige tannhelsetilbudet.
Det første møtet mange har med norsk tannhelsetjeneste, er tannhelsekontroll på tannlegekontoret som barn. Innkallingen til kontroll er et viktig forebyggende tiltak som skal fremme god tannhelse i befolkningen. Ifølge loven skal disse prioriterte gruppene få regelmessig og oppsøkende tilbud om behandling i offentlig tannhelsetjeneste:
- barn og ungdom fra 0 til 18 år
- personer med psykisk utviklingshemming
- eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og under hjemmesykepleie
- ungdom som fyller 19 eller 20 år i behandlingsåret
- andre grupper som fylkeskommunen har vedtatt å prioritere
Alle gruppene, med unntak av 19- og 20-åringer, får gratis tannlegebehandling. Gruppene er listet opp i prioritert rekkefølge. Det betyr at denne prioriteringen skal følges dersom det ikke er nok ressurser til å behandle samtlige grupper.
Den offentlige tannhelsetjenesten tilbyr også undersøkelse og behandling til voksne betalende pasienter hvis det er ledig kapasitet. I Norge utføres 80 prosent av tannhelsetjenestene på private tannlegekontorer.
Det er fylkene som har ansvaret for hjelpemiddelsentralene, som også organiseres i Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV). De har et overordnet ansvar for formidling av hjelpemidler til personer med funksjonsnedsettelser innen eget fylke. Sentralene skal også gi råd og veiledning til helsetjenesten i kommunen og fylkeskommunen.
Hjelpemiddelsentralens kompetanseområder:
funksjonshemninger og konsekvensene av dem
mulige løsninger
produkter som finnes på markedet
tilpasningsmuligheter
muligheter for reparasjon, vedlikehold og gjenbruk
tilrettelegging av det miljøet som hjelpemiddelet skal brukes i, både i hjemmet, på skolen, i arbeid og fritid
Alle kommuner har inngått samarbeidsavtale med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket. På hjelpemiddelsentralen arbeider rådgivere innenfor ulike hjelpemiddelområder som syn, hørsel og bevegelse sammen med lagerarbeidere og forskjellige teknikere.
Statsforvalteren i hvert fylke skal på vegne av Statens helsetilsyn føre tilsyn og behandle saker hvor det er spørsmål om svikt i helsetjenestene. De skal også behandle klagesaker knyttet til rett til helsetjenester og overprøve vedtak om bruk av tvang. Statsforvalterne har i tillegg oppgaver innen barnevern og smittevern, og de skal formidle sine erfaringer fra tilsyn på vegne av Helsetilsynet.
Utfordringer til deg
Hvorfor er det viktig med gratis tannhelsetjeneste til barn og unge under 18 år?
Hva er egenandelen for tannlegebesøk for beboere på sykehjem?
Hvor er nærmeste hjelpemiddelsentral fra der du bor?
Hvilke oppgaver har Statsforvalteren på vegne av Statens helsetilsyn?
Helsetilsynet. (2022, 3. januar). Oppgåver og organisering – statsforvaltaren. https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statsforvaltaren/