Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Spilleregler i arbeidslivet

Kan prateroboter hjelpe deg med å arbeide med kompetansemålene? Bruk NDLAs praterobot for å bli kjent med og forstå de allmenne spillereglene i arbeidslivet.
En voksen gir high five til en gutt mens en annen gutt stabler bokstavklosser. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1: Spørsmål til kompetansemålet

Kompetansemålet sier at du skal "gjøre rede for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helse- og oppvekstsektoren, og allmenne spilleregler som gjelder i arbeidslivet".

  1. Hva betyr allmenne spilleregler?

  2. Lag et tankekart om det du kan fra før om de allmenne spillereglene i arbeidslivet.

  3. Lag et nytt tankekart om de allmenne spillereglene i arbeidslivet når du har gjort oppgavene under.

Del 2: Bruk praterobot

I denne oppgaven kan du bruke NDLAs praterobot. Prateroboten kan være en ressurs når vi skal få informasjon og kunnskap om noe, men vi må huske på at den ikke alltid gir korrekte svar. Vi må lære oss å være kritiske til de kildene vi bruker når vi henter informasjon.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for din skole. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

1. Finn ut mer om allmenne spilleregler i arbeidslivet

  1. Be roboten forklare deg hva allmenne spilleregler i arbeidslivet betyr. Du kan for eksempel formulere spørsmålet slik: "Hva betyr allmenne spilleregler i arbeidslivet?" Sjekk med en medelev om dere har fått samme svar. Hvis dere har fått ulike svar, kan dere se om det er noen likheter i svarene, og etterpå vurdere hvilket svar dere mener best beskriver hva allmenne spilleregler i arbeidslivet er.

  2. Be roboten beskrive hvilke spilleregler som gjelder i arbeidslivet. Sjekk om svaret du fikk, stemmer overens med svaret du fikk i spørsmål A. Hvis svaret varierer mye, hva tror du årsaken er?

  3. Finn ut om det er noen lover som bestemmer spillereglene i arbeidslivet. Noter hvilke lover roboten oppgir. Sjekk med andre kilder om dette stemmer. Diskuter svarene med en medelev og i klassen. Er de like?

  4. Ta utgangspunkt i en lov du fant i oppgave C, og be roboten forklare den på en enkel måte. Deretter ber du roboten forklare den på en enkel og kortere måte. Til slutt kan du be roboten om å forklare det på en enda kortere måte. Sammenlikn svarene du får: Gir de like god mening? Hvilket alternativ ville du valgt å bruke for å forklare denne loven?

  5. Noter stikkord om hvorfor du som arbeidstaker må kjenne til de allmenne spillereglene i arbeidslivet. Deretter spør du roboten om hvorfor en arbeidstaker må kjenne til spillereglene i arbeidslivet. Be roboten skrive det kort og i stikkordsform. Sammenlikn svaret du fikk, med dine egne tanker. Hva er likt/ulikt? Skriv til slutt ned de stikkordene du vil bruke for å begrunne hvorfor du som arbeidstaker må kjenne til spillereglene i arbeidslivet.

2. Finn ut hvilke spilleregler som gjelder for ditt yrke

Velg et yrke du vil utdanne deg til innen helse- og oppvekstfag.

  1. Be prateroboten beskrive spillereglene i arbeidslivet som gjelder for dette yrket. Snakk med en medelev: Fikk dere samme svar? Vurder om svarene dere fikk, er gode for å forklare spillereglene i deres yrke. Sammenlikn med svaret dere fikk i oppgave 1 A om allmenne spilleregler i arbeidslivet: Var svaret likt/ulikt?

  2. Still prateroboten spørsmål om taushetsplikt i yrket du har valgt. Skriv inn spørsmålet "Hva betyr taushetsplikt i jobben for meg som barne- og ungdomsarbeider?" (Bytt ut "barne- og ungdomsarbeider" med det yrket du vil utdanne deg til.)

  3. Hva var det her som er viktig for deg som fagarbeider å kjenne til når det gjelder taushetsplikt? Skriv ned egne stikkord basert på teksten du har fått fra roboten. Deretter kan du be roboten skrive om teksten til stikkord. Sammenlikn stikkordene dine og robotens stikkord. Hvilke stikkord er best for at du skal huske hva taushetsplikt går ut på?

Pasient på båre trilles inn i en ambulanse. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 3: Finn ut mer om etiske standarder i yrkeslivet

Bruk prateroboten til å bli kjent med etiske standarder i yrkeslivet. Be prateroboten svare på disse spørsmålene. Etter at du har fått svar, kan du be roboten om å skrive det på nytt på en kort, enkel og forståelig måte.

  1. Hva er etiske standarder?

  2. Hvilke etiske standarder gjelder i arbeidslivet?

  3. Hvilke etiske standarder gjelder spesielt for det yrket du ønsker å utdanne deg til? Spør for eksempel: "Hvilke etiske standarder gjelder i arbeidslivet for en helsesekretær?" (Bytt ut "helsesekretær" med det yrket du vil utdanne deg til.)

  4. Diskuter og sammenlikn svarene du får, med svarene en medelev har fått. Vurder om dere får gode nok svar, eller om dere kan stille spørsmålene på en annen måte for å få svar som er meningsfulle og forståelige.

Del 4: Diskusjon i klassen

Diskuter resultatene dere fikk, i klassen.

  1. Var svarene dere fikk, nyttige og relevante med tanke på å bli kjent med de allmenne spillereglene i arbeidslivet?

  2. Var innholdet riktig og pålitelig (til å stole på)?

  3. Hva var riktig, og hva var feil? Hva kan du gjøre neste gang for å få riktig svar, eller for å få bekreftet at du har fått riktig svar?

  4. Hvilke konsekvenser kan det få dersom vi stoler helt på kunstig intelligens?

Kvinner med laptop omgitt av roboter. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 5: Lag en tekst

Bruk prateroboten til å lage en kort tekst som forklarer allmenne spilleregler i arbeidslivet, og hvorfor du som fagarbeider må kjenne til og følge disse spillereglene.

  1. Angi robotens rolle, for eksempel: "Vær en barne- og ungdomsarbeider i barnehage." (Bytt ut "barne- og ungdomsarbeider i barnehage" med det yrket du vil utdanne deg til.)

  2. Vær presis når du formulerer . For eksempel: "Lag en tekst som forklarer kort hvilke allmenne spilleregler som gjelder for en barne- og ungdomsarbeider som skal arbeide i en barnehage, og begrunn hvorfor barne- og ungdomsarbeideren må kjenne til og følge disse spillereglene i arbeidslivet." (Bytt ut "barne- og ungdomsarbeider" og arbeidssted med det yrket du vil utdanne deg til.)

  3. Er du fornøyd med teksten du får? Hvis ikke kan du gi flere instruksjoner til prateroboten. For eksempel: "Teksten må inkludere litt forklaring av lovverket og spillereglene i arbeidslivet" eller "teksten skal skrives slik at den kan forståes av en som ikke har jobbet i barnehage".

  4. Vurder teksten du har fått. Gir teksten god nok informasjon om de allmenne spillereglene i det yrket du har valgt i helse- og oppvekstsektoren?

  5. Medelevers vurdering. Be en medelev lese gjennom teksten. Be om å få tilbakemelding på om teksten er forståelig, og om den gir en faglig begrunnet forklaring av sentralt regelverk og spilleregler i det yrket du har skrevet om.

Del 6: Refleksjon i klassen

  1. Hva lærte dere om de allmenne spillereglene som gjelder i arbeidslivet, ved hjelp av prateroboten?

  2. Hvordan kan roboten bidra til bedre forståelse av lover og regelverk?

Kilde

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i vg1 helse- og oppvekstfag (HSF01-03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/hsf01-03?lang=nob

Relatert innhold

Kunstig intelligens innebærer at maskinene rundt oss blir stadig "smartere" og i stand til å løse oppgaver som bare mennesker kunne løse tidligere.

Du må tenke på roller, presist språk, kontekst, rekkefølge og oppfølgingsspørsmål når du lager ledetekster for å generere tekst fra prateroboter.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai og Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 13.03.2024

Læringsressurser

Lover og regelverk