Hopp til innhold
Fagartikkel

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver er en forskrift til barnehageloven. Alle som arbeider i barnehagen, skal arbeide for å oppfylle målene og kravene i rammeplanen.

Hva er rammeplan for barnehager?

Barnehage er en pedagogisk virksomhet som reguleres av barnehageloven og forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Alle som jobber i barnehagen, skal sammen jobbe for god kvalitet. Rammeplanen er et styringsverktøy for å få det til.

Rammeplanen for barnehagen gir

  • utfyllende bestemmelser for barnehagens innhold og oppgaver
  • føringer for hvilket verdigrunnlag barnehagens innhold og oppgaver skal bygge på
  • føringer for hvilket ansvar de ansatte i barnehagen har
  • styrere, pedagogiske ledere og alle de ansatte en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet
  • informasjon til foreldre, eiere og tilsynsmyndighet

Barnehageeier og alle som jobber i barnehagen, skal sammen bidra til å oppfylle målene og kravene i rammeplanen med utgangspunkt i erfaringene og kompetansen sin.

Innholdet i barnehagen

Rammeplanen gir føringer for barnehagens innhold. Innholdet skal være allsidig og variert, og det skal være tilpasset enkeltbarnet og barnegruppa. Barna skal få leke og oppleve skaperglede. Barnas undring og utforskertrang skal støttes og stimuleres. Alt arbeid i barnehagen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet og være til barnas beste.

Omsorg, lek, læring og danning

Barnehagen skal ivareta barns behov for omsorg og lek og fremme læring og danning. Arbeidet i barnehagen skal også fremme barnas sosiale kompetanse, kommunikasjon og språk. Dette arbeidet skal ses i sammenheng og bidra til barns allsidige utvikling. I samiske barnehager skal dette arbeidet bygge på samisk språk, kultur og tradisjonskunnskap.

Barnehagen skal være en kulturarena hvor barna er medskapere av egen kultur i en atmosfære preget av humor og glede.

Det fysiske miljøet

Barnehagens fysiske miljø skal være både trygt og utfordrende og gi barna allsidige bevegelseserfaringer. Personalet skal utforme det fysiske miljøet slik at alle barn får muligheter til å delta aktivt i lek og andre aktiviteter, og slik at leker og materiell er tilgjengelig for barna.

Barns medvirkning

Barns rett til medvirkning skal ivaretas i barnehagens daglige virksomhet. Vi må legge til rette for at barna kan være med og bestemme og oppmuntre barna til å gi uttrykk for sin egen mening. Synspunktene deres skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet. Barna skal ikke få et ansvar de ikke er rustet til å ta.

Arbeidsmåter i barnehagen

For å ivareta barns behov for omsorg og lek og fremme læring og danning må personalet bruke varierte arbeidsmåter som skal tilpasses hvert enkelt barn, barnegruppa og lokalmiljøet. Personalet skal ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ både i det daglige arbeidet og ved valg og gjennomføring av temaer og prosjekter.

Valg av arbeidsmåter

Valg av arbeidsmåter gir muligheter for å gjøre barnehagens innhold spennende og variert. Ulike arbeidsmåter kan bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon, og det gir mulighet for å tilføre nye erfaringer og opplevelser i barnehagen.

Progresjon

Barn skal ha mulighet til å utvikle seg, lære og oppleve framgang. Barnehagen må derfor legge til rette for progresjon i valg av pedagogisk innhold og arbeidsmåter. Det kan vi gjøre gjennom bevisst bruk av materialer, bøker, leker, verktøy og utstyr og å gjøre dette tilgjengelig for barna.

Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Rammeplanen beskriver barnehagen som en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Målet er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Rammeplanen gir styrere, pedagogiske ledere og alle de ansatte en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet.

Barnehagen skal utarbeide en årsplan. I tillegg skal det utarbeides planer for kortere og lengre tidsrom og for ulike barnegrupper etter behov.

Barnehagens fagområder

Fagområdene i rammeplanen gjenspeiler områder som har egenverdi for barn i barnehagealder. De skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Fagområdene skal ses i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.

Barnehagen skal ta utgangspunkt i barnas lek, engasjement og interesser i arbeidet med fagområdene. Barnas interesse for fagområdene skal stimuleres, og barnehagen skal bidra til at barna utvikler kunnskap og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring, utforsking og skapende aktiviteter. Barna kan bruke ulike typer materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk til dette arbeidet.

Barnehagens fagområder er

  • kommunikasjon, språk og tekst
  • kropp, bevegelse, mat og helse
  • kunst, kultur og kreativitet
  • antall, rom og form
  • etikk, religion og filosofi
  • nærmiljø og samfunn

Rammeplanen beskriver hva arbeidet med fagområdene skal bidra til for barna. Den gir også føringer for hva personalet skal gjøre for å oppnå dette.

Utfordringer til deg

  1. Hvordan vil rammeplanen påvirke arbeidet ditt med barna?
  2. Hva tenker du om at rammeplanen sier hva personalet skal gjøre i arbeidet med barna?

Kilde

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/

Relatert innhold