Hopp til innhold

Fagstoff

Kroppslig læring og turn, økt 4

Turn som aktivitet gir en unik mulighet til å lære, sanse, oppleve og skape med kroppen. I denne økta skal du vise fram hva du har lært i løpet av perioden.
Jente som står med ryggen til en madrass. Ei annen jente står på kne og holder ei hånd i korsryggen hennes. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Opplegget som er presentert under, er et forslag på fire økter i turn med en tenkt progresjon. Det inkluderer også videoer med øvelsesutvalg der du kan velge ut fra ditt nivå. Det er lagt vekt på at opplegget skal bidra til utforskning, refleksjon og undring, alene, i par og i grupper.

Til lærer

Tips til forberedelse

  • Ha en samtale med elevene om læringsmål, kroppslig læring og hvordan de blir vurdert.

  • Gi elevene litt bakgrunnsinformasjon ved hjelp av artikkelen "Om turn".

I økt 3 og 4 skal elevene bidra med læring i ei større gruppe. I økt 4 skal eleven strukturere sin samlede kompetanse, enten ved ei framføring for medelever og/eller lærer eller ved å filme framføringa som en innleveringsoppgave. Hensikten med ei framføring er at eleven hele tida skal ha noe å strekke seg mot, og å kunne sette ord på og vise med kroppen hva han eller hun har lært.

Læringsmål

Målet med perioden (fire økter) er at du skal

  • trene på grunnøvelser og viderekomne elementer i turn ut fra egne forutsetninger (vg1)

  • reflektere over hva du får til med kroppen din, og hva du må jobbe mer med (vg1)

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger (vg1)

  • utfordre deg selv og ikke gi opp selv om du opplever å ikke få til (vg1)

  • forstå hvordan du kan utvikle koordinasjon, styrke, bevegelighet, psykisk utholdenhet (øve og prøve selv om mestring uteblir) og fysisk utholdenhet gjennom å trene på øvelser i turn (tillegg for vg2)

Oppvarming (10 minutter)

Gjennomfør oppvarming i gruppa.

  • Start med generell oppvarming.

  • Gjør deretter noen utvalgte øvelser fra oppvarmingsvideoene i turn.

  • Sett av de to siste minuttene til å trene på din selvvalgte turnøvelse. Hvilken utvikling har du hatt på denne øvelsen, og hvordan vil du forklare utviklinga?

Diskuter felles i klassen.

  • Hva betyr det å respektere andre?

  • Hvordan kan vi være et godt publikum for gruppene når de har framføringene sine?

  • Hva kan hver enkelt gjøre for at showet skal gå som planlagt?

Spesiell oppvarming i turn, individuelle øvelser
Spesiell oppvarming i turn, parøvelser

Hoveddel, del 1 (20 minutter)

Øv på turnshowet sammen med gruppa di. Repeter hvem som gjør hva, og gjør eventuelle justeringer som må til. Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.

Hoveddel, del 2 (30 minutter)

Hver gruppe viser fram sitt turnshow på to til tre minutter. Alternativt kan dere bruke denne tida til å filme turnshowet deres.

Avslutning (10 minutter)

Les igjennom hele oppgaven før du går i gang.

Reflekter og diskuter sammen med gruppa di.

  • Hva har du lært og erfart med kroppen i løpet av denne perioden? Forklar hverandre på gruppa hva dere har lært.

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt til gruppemedlemmene dine?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått av gruppemedlemmene dine?

  • Klarer du å øve uten å gi opp?

  • Hvordan har du jobbet med de fysiske og koordinative egenskapene i denne perioden? (Vg2)

Du skal enten skrive et individuelt refleksjonsnotat om prosessen eller levere et lydopptak av samtalen du har med gruppa. Velg den metoden som best får fram tankene dine og kunnskapen din. Ta utgangspunkt i punktene over.

CC BY-SASkrevet av Charlotte Buer Tangen og Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022

Læringsressurser

Turn