Hopp til innhold
Veiledning

Kroppslig læring og turn, økt 2

Turn som aktivitet gir en unik mulighet til å lære, sanse, oppleve og skape med kroppen. I denne økta skal du sammen med en læringspartner fortsette å jobbe med turn og kroppsbevissthet.

Opplegget som er presentert under, er et forslag på fire økter i turn med en tenkt progresjon. Det inkluderer også videoer med øvelsesutvalg der du kan velge ut fra ditt nivå. Det er lagt vekt på at opplegget skal bidra til utforskning, refleksjon og undring, alene, i par og i grupper.

Til lærer

Tips til forberedelse

  • Ha en samtale med elevene om læringsmål for økta og perioden. Repeter og hvordan de blir vurdert.

  • Ha en samtale med elevene om hva de lærte sist, og hvilke erfaringer de har med å gi og få konstruktive tilbakemeldinger.

  • Repeter koordinasjon, styrke, bevegelighet og fysisk og psykisk utholdenhet med vg2-elevene.

Læringsmål

Målet med perioden (fire økter) er at du skal

  • trene på grunnøvelser og viderekomne elementer i turn ut fra egne forutsetninger (vg1)

  • reflektere over hva du får til med kroppen din, og hva du må jobbe mer med (vg1)

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger (vg1)

  • utfordre deg selv og ikke gi opp selv om du opplever å ikke få til (vg1)

  • forstå hvordan du kan utvikle koordinasjon, styrke, bevegelighet, psykisk utholdenhet (øve og prøve selv om mestring uteblir) og fysisk utholdenhet gjennom å trene på øvelser i turn (tillegg for vg2)

Oppvarming i turn (20 minutter)

Gjennomfør øvelsene fra "Spesiell oppvarming i turn, parøvelser" sammen med læringspartneren din.

Spesiell oppvarming i turn, parøvelser
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hoveddel, del 1 (30 minutter)

Gjør "Grunnøvelser i turn" sammen med læringspartneren din.

  • Vis hverandre annenhver gang, bruk to til tre minutter på hver øvelse. Gi hverandre positive og konstruktive tips og tilbakemeldinger.

  • Når dere kommer til spinnøvelsene (piruett og hopp med vending), stopp opp og diskuter:

    1. Hvorfor er det viktig med timing av armer/overkropp-hopp-spinn?

    2. Varier mellom passive og aktive armer og hvor tidlig du starter vendingen, og kjenn på kroppen hva du opplever.

    3. Når i bevegelsen er det lettest å ha kontroll? Ha gjerne en strek eller et punkt å gå ut ifra.

    4. Hvorfor er fiksering viktig her?

  • Gi hverandre tilbakemelding. Velg to turnøvelser du mener læringspartneren din var ekstra god på, begrunn hvorfor. Kom gjerne med forslag til hvordan øvelse og utføring kan bli bedre.

Grunnøvelser i turn
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hoveddel, del 2 (15 minutter)

  • Finn fram nødvendig utstyr, og tren på en selvvalgt turnøvelse, enten fra "Turnøvelser 1" eller "Turnøvelser 2", sammen med læringspartneren din.

  • Tilpass ut ifra nivået og forutsetningene dine.

  • Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.

Turnøvelser 1
Video: Hans Petter Fuglerud / CC BY-NC-SA 4.0
Turnøvelser 2
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Avslutning (5 minutter)

Diskuter (kombiner gjerne med lett uttøying):

  • Hva får du til nå, og hva må du jobbe mer med på din selvvalgte turnøvelse?

  • Hvordan kan det du har lært av grunnøvelser hjelpe deg til å klare mer avanserte turnelementer?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt til læringspartneren din?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått av læringspartneren din?

  • Klarer du å øve både alene og i par uten å gi opp?

Ekstra for vg2

  • Hvilke koordinative egenskaper har du jobbet med denne økta? Forklar når du har brukt de ulike egenskapene.

  • Hvordan og i hvilke øvelser har du brukt egenskapene styrke, utholdenhet og bevegelighet?

  • Hvilken betydning har psykisk utholdenhet når du trener på nye øvelser i turn?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Charlotte Buer Tangen og Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022