Hopp til innhold
Veiledning

Kroppslig læring og turn, økt 1

Turn er en idrett som kan tilpasses og tilrettelegges slik at det blir en morsom aktivitet som inviterer til utforsking med kropp. Dette kan du gjøre både alene og i samarbeid med andre, uavhengig av kompetansen du har fra før.

Turn som aktivitet gir en unik mulighet til å bidra til at du lærer, sanser, opplever og skaper med kroppen, noe som er en sentral del av kroppsøvingsfaget. Fagfornyelsen vektlegger at du skal få mulighet til å utfordre motet ditt ved å tøye egne grenser. Dette kan turn i stor grad bidra til, da det er en idrett som krever allsidighet som koordinasjon, styrke, bevegelighet og kroppsbevissthet i tillegg til psykiske egenskaper som konsentrasjon. Bevegelse og kroppslig læring er et kjerneelement som kan knyttes tett opp mot turn, og målet med dette undervisningsopplegget er som kjerneelementet definerer: allsidig motorisk læring, utvikling av kroppsbevissthet og stimulering til bevegelsesglede, alene og sammen med andre.

Opplegget som er presentert under, er et forslag på fire økter i turn med en tenkt progresjon. Det inkluderer også videoer med øvelsesutvalg der du kan velge ut fra ditt nivå. Det er lagt vekt på at opplegget skal bidra til utforsking, refleksjon og undring, alene, i par og i grupper.

Til lærer

Tips til forberedelse

Oppleggene kan gjennomføres likt på begge trinn. Det som skiller vg1 fra vg2, er at elevene i vg2 skal fokusere på de fysiske og koordinative egenskapene når de jobber med øvelsene. Uavhengig av trinn skal elevene hele tida være bevisste på hvordan de bruker kroppen og forsøke å lære av de kroppslige erfaringene sine.

Læringsmål

Målet med perioden (fire økter) er at du skal

  • trene på grunnøvelser og viderekomne elementer i turn ut fra egne forutsetninger (vg1)

  • reflektere over hva du får til med kroppen din, og hva du må jobbe mer med (vg1)

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger (vg1)

  • utfordre deg selv og ikke gi opp selv om du opplever å ikke få til (vg1)

  • forstå hvordan du kan utvikle koordinasjon, styrke, bevegelighet, psykisk utholdenhet (øve og prøve selv om mestring uteblir) og fysisk utholdenhet gjennom å trene på øvelser i turn (tillegg for vg2)

Oppvarming (20 minutter)

Velg ut noen øvelser fra "Spesiell oppvarming i turn, individuelle øvelser".

Kjenn etter:

  • Hvilke muskler bruker du?

  • Hvor strekker og strammer det?

  • Hvordan holder du balansen?

  • Hvorfor trenger du å gjøre disse øvelsene for å varme opp til og bedre din turnkompetanse?

Spesiell oppvarming i turn, individuelle øvelser
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hoveddel, del 1. Individuelt (30 minutter)

Se "Grunnøvelser i turn".

  • Gå igjennom alle øvelsene i ditt eget tempo. Kommer du gjennom alle øvelsene alene, går du sammen med en læringspartner og repeterer.

Kjenn etter:

  • Hvordan bruker du kroppen i hver øvelse?

  • Når du gjør øvelsen "fiksering": Kjenn etter om du klarer å stramme kjernemuskulaturen samtidig (rette og skrå bukmuskler, magens tverrmuskel, ryggstrekkere, setemuskulatur).

Grunnøvelser i turn
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hoveddel, del 2. Individuelt eller i par (20 minutter)

Se "Turnøvelser 1" og "Turnøvelser 2".

  • Gå gjerne sammen med en læringspartner.

  • Utfordre dere selv i en eller flere av øvelsene.

  • Del opp bevegelsene hvis mulig, slik at det blir lettere for dere å prøve.

  • Spør faglærer om hjelp dersom dere trenger sikring eller veiledning.

  • Velg ut en øvelse du ønsker å øve mer på / bli bedre på.

  • Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.

Turnøvelser 1
Video: Hans Petter Fuglerud / CC BY-NC-SA 4.0
Turnøvelser 2
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Avslutning (5 minutter)

Diskuter (kombiner gjerne med lett uttøying).

  • Hva fikk du til i dag, og hva må du jobbe mer med?

  • Hvordan kan du varme opp til ei treningsøkt i turn, husker du noen øvelser?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger fikk du av læringspartneren din?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger ga du til læringspartneren din?

Ekstra for vg2

  • Når og hvordan har du brukt koordinasjon, utholdenhet, styrke og bevegelighet i denne økta?


CC BY-SA 4.0Skrevet av Charlotte Buer Tangen og Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022