Hopp til innhold
Veiledning

Kroppslig læring og turn, økt 3

Turn som aktivitet gir en unik mulighet til å lære, sanse, oppleve og skape med kroppen. I denne økta skal du få bidra med egen læring i gruppe.

Opplegget som er presentert under, gir et forslag til en progresjon over fire økter i turn, og det har samtidig en øvelsesbank i videoene som du kan velge ut fra ditt nivå. Det er lagt vekt på at opplegget skal bidra til utforskning, refleksjon og undring, alene, i par og i gruppe.

Til lærer

Tips til forberedelse

  • Ha en samtale med elevene om læringsmål for økta og for perioden.

  • Prat også om kroppslig læring, hva de har lært om kroppen sin og dens funksjoner, og hvilke erfaringer de har med å gi og å få konstruktive tilbakemeldinger.

  • Repeter koordinasjon, styrke, bevegelighet og fysisk og psykisk utholdenhet med vg2-elevene.

I økt 3 og 4 skal elevene bidra med læring i ei større gruppe. I økt 4 skal eleven strukturere sin samlede kompetanse enten ved ei framføring for medelever og/eller lærer eller ved å filme framføringa som en innleveringsoppgave. Hensikten med ei framføring er at eleven hele tida skal ha noe å strekke seg mot, og å kunne sette ord på og vise med kroppen hva han eller hun har lært.

Læringsmål

Målet med perioden (fire økter) er at du skal

  • trene på grunnøvelser og viderekomne elementer i turn ut fra egne forutsetninger (vg1)

  • reflektere over hva du får til med kroppen din, og hva du må jobbe mer med (vg1)

  • gi positive og konstruktive tilbakemeldinger (vg1)

  • utfordre deg selv og ikke gi opp selv om du opplever å ikke få til (vg1)

  • forstå hvordan du kan utvikle koordinasjon, styrke, bevegelighet, psykisk utholdenhet (øve og prøve selv om mestring uteblir) og fysisk utholdenhet gjennom å trene på øvelser i turn (tillegg for vg2)

Oppvarming (20 minutter)

Hele klassen

Gjør fikseringsøvelsen "tømmerstokken".

  • Legg ut ei rekke med matter.

  • Legg dere tett inntil hverandre i den ene enden av matta.

  • En elev legger seg langsgående oppå de andre. Dere som ligger nederst, skal rulle den som ligger på toppen ut av rekka.

  • Gjenta øvelsen med ny elev på toppen til alle har prøvd.

Hva er viktig for å få til en øvelse som tømmerstokken? Diskuter.

To læringspar går sammen

Fortsett oppvarminga i grupper på fire.

  • Velg oppvarmingsøvelser fra videoene om spesiell oppvarming i turn.

  • Nummerer gruppemedlemmene fra en til fire. Hver av dere styrer oppvarminga i ett til to minutter.

Spesiell oppvarming i turn, individuelle øvelser
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0
Spesiell oppvarming i turn, parøvelser
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hoveddel (40 minutter)

Planlegg turnshow i gruppa

  • Gjør "Grunnøvelser i turn" sammen.

  • Vis og forklar hverandre turnøvelsene dere har valgt fra forrige økt. Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger.

  • Ha en samtale om hva som er deres styrker. Bruk dette i planlegginga av et turnshow.
    Turnshowet skal vare i to til tre minutter. Dere kan enten framføre turnshowet neste økt eller filme det og dele videoen med faglærer.

Grunnøvelser i turn
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Lag en plan

  • Hvem gjør og sier hva?

  • Hvor lang tid tar hver del/sekvens?

  • Del gjerne planen med læreren deres.

Turnshow
  • Få fram hva dere har lært i denne perioden, ut fra egne forutsetninger.

  • Kombiner gjerne øvelser fra både oppvarming, grunnøvelser og turnøvelser 1 og 2.

  • Dere kan sikre og hjelpe hverandre i showet. For å skape flyt kan dere legge til effekter (dans, musikk, enkelt utstyr og enkle kostymer).

  • Utfordre dere selv. Velg øvelser med ulik vanskelighetsgrad. Det er lov å prøve på et element du er usikker på om du mestrer skikkelig, alt må ikke vere perfekt!

Turnøvelser 1
Video: Hans Petter Fuglerud / CC BY-NC-SA 4.0
Turnøvelser 2
Video: Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Avslutning (10 minutter)

Diskuter (kombiner gjerne med lett uttøying).

  • Hva får du til nå, og hva må du jobbe mer med til turnshowet?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du gitt til gruppemedlemmene dine?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har du fått av gruppmedlemmene dine?

  • Klarer du å øve uten å gi opp?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Charlotte Buer Tangen og Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 19.05.2022