Bra klassemiljø - Hva kjennetegner et godt klassemiljø. - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Bra klassemiljø

Skrevet av Cathrine Dunker Furuly, Albertine Aaberge, Eivind Sehested Zakariassen, Karl Henrik Aanesen, Stina Åshildsdatter Grolid, Inga Berntsen Rudi og Gro-Anita Mortensen.
Sist oppdatert 28.04.2020
Oppgave

Hva kjennetegner et godt klassemiljø?

Et godt klassemiljø er viktig for å trives og gjøre det bra på skolen. Hva er det som kjennetegner et miljø der alle har det bra?

Hva kjennetegner et bra klassemiljø? I denne oppgaven skal klassen diskutere hva de forbinder med et godt miljø.

Forberedelse: Klassen går sammen i grupper på tre–fem elever. Hver elev får utdelt et blankt ark. Før dere starter, river alle hvert sitt ark i tolv–femten lapper som dere legger i en bunke foran dere. Lappene må være store nok til å romme minst ett ord.

  1. I løpet av ett og et halvt minutt skal gruppene skrive ned så mange ulike kjennetegn på et godt klassemiljø som mulig. Læreren tar tida og gruppene jobber på følgende måte:

    • Alle i gruppa skal forsøke å skrive ned så mange ord som mulig på lappene de har foran seg.
    • Skriv bare ett ord på hver lapp.
    • Når én i gruppa har skrevet ned et ord på sin lapp, roper han eller hun ut ordet høyt og legger det i midten. På den måten hører alle i gruppa hvilket ord det er, og dere unngår å skrive samme ord flere ganger.
  2. Hver gruppe teller opp hvor mange forskjellige ord de har skrevet ned. Den gruppa med flest ord vinner.
  3. Gruppene skal deretter ordne lappene i ulike kategorier. Gruppene velger selv hva de vil kalle de ulike kategoriene.
  4. Til slutt oppsummerer dere i klassen. Hvilke ulike kategorier kom gruppene fram til? Var det noen kategorier eller tema som ofte gikk igjen? Var det noe viktig som manglet?
Skrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 08.12.2021