Bra klassemiljø - Klassemiljø og relasjoner - Verktøykassa – for lærere - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Bra klassemiljø

Skrevet av Cathrine Dunker Furuly, Albertine Aaberge, Eivind Sehested Zakariassen, Karl Henrik Aanesen, Stina Åshildsdatter Grolid, Inga Berntsen Rudi og Gro-Anita Mortensen.
Sist oppdatert 28.04.2020
Oppgave

Klassemiljø og relasjoner

Å være elev på videregående skole handler om mer enn å bare tilegne seg og bruke ny fagkunnskap. Den fysiske, psykiske og sosiale tilstanden har også stor betydning for hvordan du har det på skolen. Denne oppgaven handler om klassemiljø og relasjoner.

Oppgave 1

Klippene fra denne filmen er hentet fra kortfilmen "Full kontroll". Handlingen er fra en videregående skole, og settingen er en kroppsøvingstime.

Se filmklippene. Svar deretter på spørsmålene.

A) Mavi

Beskriv hvordan du tror Mavi har det her. Begrunn svaret ditt.

B) Minda

Hvordan reagerer du når du ser denne scenen? Hvorfor? Hva tror du får Minda og de andre jentene til å behandle Mavi på denne måten?

C) Kai

Beskriv hvordan du tror Kai har det her. Begrunn svaret. Hva kommuniserer guttene egentlig i dette klippet? Stikkord kan være kroppsspråk, ordvalg og formulering.

D) Simen

Hva får Simen til å angripe Kai? Hva ville du ha gjort i Kai sin situasjon?

Oppgave 2

Se hele filmen. Gjør refleksjonsoppgavene under etterpå.

  1. Hvorfor oppstår slike situasjoner i utgangspunktet?
  2. Hva kan dere gjøre for å unngå denne typen situasjoner? Finnes det andre måter å løse slike situasjoner på?
  3. Hvordan kommuniserer vi med hverandre i hverdagen? Er det forskjell på kommunikasjonen du har med nære venner, klassekamerater og foreldrene dine? Er det situasjonsavhengig? Diskuter! Stikkord: kroppsspråk, blikk, ordvalg.
  4. Hvordan kan dere som klasse jobbe for å få et godt klassemiljø?



Blir du eller noen du kjenner, utsatt for mobbing? Les mer på ung.no.

Du kan også ringe, sende e-post eller chatte anonymt med "Kors på halsen".

Skrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 15.11.2019