Konkurranse og kommersialisering (2000-tallet) - Mediesamfunnet 2 - NDLAHopp til innhold
Fagartikkel
Konkurranse og kommersialisering (2000-tallet)
På 2000-tallet ble skillet mellom det offentlige og det private visket ut, alle TV-kanalene sendte reality-serier der ”vanlige folk” var hovedpersoner og TV-selskapene konkurrerte om rettighetene til sportssendingene. En ny riksdekkende radiokanal, Kanal 4, kom på lufta.
Hva er privat og hva er offentlig?
Det viktigste kjennetegnet ved 2000-tallet er at skillet mellom det private og offentlige blir visket ut. Det første virkelighetsdrama i Norge, Robinsonekspedisjonen, ble produsert av Strix Televisjon og sendt på TV3 i 1999.
Mannen bak konseptet er briten Charlie Parsons, og formatet eies av Castaway Television Productions. Det litterære forbildet er en blanding av Robinson Crusoe og Fluenes herre. Noen mennesker blir uten mat sendt til ei sydhavsøy med bare ett valgfritt hjepemiddel. De blir først delt inn i to lag som må kjempe mot hverandre. Etter hver konkurranse må det tapende laget velge en deltaker som sendes hjem. Når halvparten av deltakerne er sendt hjem, går en over til individuelle konkurranser inntil en av deltakerne står tilbake som vinner.
En flom av reality-serier
Det var også i 1999 at nederlenderen John de Mol og produksjonsselskapet Endemol produserte den første Big Brother-serien, som TVNorge sendte her i landet fra 2001. Også Big Brother har en litterær allusjon, nemlig til George Orwells roman 1984, der han framskriver et samfunn der alt privatliv er forbudt og ”storebror ser deg”.
Les mer om Big Brother, Farmen, Eldrebølgen og 71o nord.
Tolv deltakere i tjueårene av begge kjønn ble plassert i brakker på Fornebu. Serien må sies å være nyskapende først og fremst gjennom sin store grad av interaktivitet. I tillegg til de redigerte TV-sendingene kunne publikum følge deltakerne via Internett hele døgnet. På enkelte arbeidsplasser kunne det meldes om at nettet ble overbelastet, særlig når noen av deltakerne skulle dusje eller hadde sex. Det var også publikum som stemte fram vinnerne ved hjelp av SMS og faks. I den første finalen i slutten av mai 2001 ble det avgitt 2,7 millioner stemmer.
Også TV2 og NRK fulgte opp med produksjon av serier med virkelighetsfjernsyn. TV2 i 2001 med Farmen, et format utviklet av Strix Televisjon. Konseptet går ut på at 12 – 14 mennesker settes 100 år tilbake i tid på en gård uten moderne hjelpemidler. Der skal de overleve ved å samarbeide så godt som mulig. Hver uke blir den deltakeren som klarer seg dårligst i de innlagte konkurransene med de andre sendt hjem.
NRK1 sendte vinteren 2003 Eldrebølgen, der de tolv deltakerne, som alle var eldre enn 62 år, sammen skulle sette opp en revy i løpet av ti uker. Opptakene skjedde på den nedlagte Solhov folkehøgskole på Lyngseidet i Lyngen. I tillegg til de redigerte fjernsynsepisodene ble det lagt ut mye tilleggsmateriale på nettet. Men her ble naturligvis ikke deltakerne stemt ut, de skulle jo alle være med på framføringa av den avsluttende revyforestillingen.
Virkelighetsseriene på fjernsyn er en sammensatt type programmer. I løpet av det første tiåret av 2000-tallet er det registrert lansert 52 serier som kan falle inn under betegnelsen på de største norske fjernsynskanalene. Hovedtyngden av disse er sendt på de tre kommersielle kanalene med 17 på TVNorge, 16 på TV2, og 15 på TV3. Hovedtyngden av nylanseringer skjedde mellom 2004 og 2007.
Noen av virkelighetsseriene, som 71o nord på TVNorge, der ei gruppe mennesker skal ta seg fram gjennom Norge fra Lindesnes til Nordkapp, er blitt fast inventar i kanalens programskjema, mens serier som Harem (2001) og Kråkeslottet (2002), begge produsert av Strix Televisjon AS for TV3, ble flopper med lave seertall, og tatt av sendeskjemaet etter bare én sesong.
Kamp om sportsrettighetene
Kringkasting etter 2000 dreier seg naturligvis ikke bare om virkelighetsseriene. Også rettighetene til å sende de mest populære sportsbegivenhetene har det vært stor kamp om mellom de ulike fjernsynskanalene.
Helt fra kringkastingens barndom har direktesendt dekning av de store idrettsbegivenhetene vært blant de mest populære programinnslagene. Med fjernsynet ble dette ytterligere forsterket. Og da vi fra 1990-årene fikk kommersielle TV-kanaler, førte dette til at de mest attraktive idrettene kunne dra nytte av dette ved å selge rettighetene til å sende fra sine arrangementer til langt høyere priser enn tidligere.
Les mer om sportssendinger
Fra 29. november 1969 sendte NRK en av kampene fra engelske Premier League i fotball samtidig som seerne med et lite pling ble gjort oppmerksom på utviklingen i de andre kampene på ukas kupong fra Norsk Tipping AS. TV2 forsøkte først å bygge opp interesse rundt ”nye” norske fjernsynsidretter som basketball og sykkelrittet Tour de France. Ved at TV2 er medlem av Den Europeiske Kringkastingsunionen (EBU), har de sammen med NRK gjennom denne organisasjonen hatt tilgang til en del av de samme sportsrettighetene. Ved VM på ski i 1999 konkurrerte de to kanalene om å dekke de samme øvelsene. EM i fotball i 2000 var TV2s første store internasjonale mesterskap.
Etter hvert kan det synes som om TV2 fant en profil som kanalen for ballidrett med sterk satsing på fotball og kjøp av alle rettigheter til internasjonale mesterskap i håndball, både for menn og kvinner. NRK har på sin side konsentrert seg om de individuelle vinteridrettene og friidrett.
Sommeren 2005 inntraff det imidlertid en dramatisk endring i situasjonen, da TV2 og Telenor kunne offentliggjøre at de sammen hadde kjøpt rettighetene til å sende nesten all norsk fotball de neste tre-fire år. Avtalen var unik fordi den forutsatte at alle eliteseriens kamper i fotball for menn skulle sendes direkte, enten på fjernsyn (TV2 og Canal Digital) eller på InternettI 2005 lanserte dessuten TV2 og Telenor Broadcast Holding sammen sports- og underholdningskanalen TV2 Zebra, som i 2007 ble delt i to kanaler ved at TV2 Sport ble skilt ut som egen betalingskanal. I 2006 produserte TV2 222 fotballkamper.
Som en motvekt til samarbeidet mellom Telenor og TV2, etablerte NRK og MTG Viasat SportN, som ble en betalingskanal høsten 2005. Kanalen erstattet Viasat Sport 1, og ble driftet av Mediatec Broadcast. Kanalen ble lagt ned høsten 2009, og alle rettigheter overført Viasat Sport. MTG har i 2010 sikret seg rettighetene til UEFA Champions League, UEFA Europe League og den engelske FA-cupen. TV2 har sikret seg rettighetene til den norske tippeligaen (sammen med SBS) og Premier League. I 2012 blir det garantert en ny budrunde når rettighetene til å sende Champions League, EFA Europe League og Tippeligaen for de neste tre åra legges ut for salg.
I 2001 overtar Høyre-politikeren John G. Bernander som kringkastingssjef etter sosialdemokraten Einar Førde. Med sin bakgrunn fra privat næringsliv klarer han å følge opp forgjengerens intensjoner om å skape balanse i regnskapene.
Sendeskjema og programskaping blir skilt
I 2000 skjer det en betydelig omorganisering av NRK. Som en konsekvens av at forskjellene når det gjelder produksjonen av radio- og fjernsynsprogram i konvergensens tidsalder blir stadig mindre, oppløses også det organisatoriske skillet mellom mediene. I stedet innføres det et skille mellom dem som legger opp sendeskjemaene og markedsfører resultatet, de såkalte ”bestillerne” i Kringkaster og de programskapende avdelingene. Fortsatt organiseres de ”nye” medier ennå i to år i en egen divisjon, NRK Futurum.
Den største endringen i programtilbudet for NRK på 2000-tallet er etableringen av NRK3 høsten 2007. På dagtid heter kanalen NRK Super, med et tilbud 13 timer daglig til barn og unge.
Les mer om underholdning i NRK
På kveldstid skal kanalen være en underholdningskanal for voksen ungdom. I forbindelse med etableringen av NRK3 ble NRK2 omdannet til en kanal for fakta- og aktualitetsstoff, samt kulturprogrammer. Noen vil hevde at kanalen slapp å være ”ung”, og kunne konsentrere seg om å være ”tung”.
NRK videreførte den såkalte ”gullrekka” på fredagskveldene med musikkleken ”Beat for beat”, det aktualitetsorienterte satireprogrammet ”Nytt på nytt” og talkshowet med Fredrik Skavlan som programleder. Med Robert Stoltenberg i alle sentrale roller fikk NRK i 2002 en utrolig suksess med ”Borettslaget”. Høsten 2007 følger NRKs dramaavdeling opp med ”Berlinpoplene” basert på Anne B. Ragdes romaner. Og i 2008 kommer ”Himmelblå”, serien som samlet 1,3 millioner seere foran TV-skjermen på det meste.
Betalingskanalene gjør sitt inntog
Med sviktende reklameinntekter satser TV2 på etablering av flere betalingskanaler. I 2006 lanseres TV2 filmkanalen, og året etter følger Norges hittil eneste rene nyhetskanal på fjernsyn, TV2 Nyhetskanalen.
Les mer
I 2007 erstattar også Alf Hildrum frå A-pressen Kåre Valebrokk som administrerande direktør. I 2008 annonserer den nye direktøren eit kostnadskutt på 150 millionar kroner. Då hadde dei allereie
I 2007 erstatter også Alf Hildrum fra A-pressen Kåre Valebrokk som administrerende direktør. I 2008 annonserer den nye direktøren et kostnadskutt på 150 millioner kroner. Da hadde de allerede solgt tapsprosjektet Kanal 24 til SBS Radio. TV2 hadde i 2003 kjøpt Nettavisen. De døpte nettstedet TV2 Nettavisen, som i 2006 ble endret tilbake til Nettavisen. I 2008 ble det gjennomført en full integrasjon mellom TV-nyhetene og nettredaksjonen. TV2 solgte i 2009 selskapet til sine egne eiere Egmont og A-pressen. I 2009 lanseres TV2 Science Fiction på nett-TV og via UNINETT til høgskoler og universiteter. Høsten 2010 ble TV2 Bliss lansert som en kanal for drama, dokusåper, reality og filmer.
En konsesjonsrunde med forviklingar
Da P4 Radio hele Norge i 2003 etter ti års drift skulle fornye sin konsesjon, ble den til manges overraskelse ikke fornyet. I stedet gikk konsesjonen til å sende på det fjerde FM-sendenettet til Kanal 4. Bak Kanal 4 stod avisene Adresseavisen (16,67 %), Agderposten (11,27 %), Fædrelandsvennen (16,67 %), Gudbrandsdølen Dagningen (11, 18 %), Harstad Tidende (13 %), Mediehuset Vårt Land (11,27 %), Norsk Telegrambyrå (5 %) og 21st Venture (11,27 %).
Det er liten tvil om at denne gruppen overtok konsesjonen fordi søknaden deres lovet å lage en kommersiell radiokanal som i større grad enn P4 tilfredsstilte de allmennkringkasterforpliktelsene som Kulturdepartementet etterlyste. Som plaster på såret fikk P4 den nye konsesjonen for den femte riksdekkende frekvensen i FM-nettet.
Les mer
Til tross for dårligere dekningsgrad opprettholdt P4 langt på vei sin markedsandel. Lytterne var lojale, vendte seg bort fra Kanal 4, som etter en rettstvist med P4 måtte kalle seg Kanal 24, og skrudde seg fram til den nye frekvensen til P4. Høsten 2004 hadde P4 fortsatt en markedsandel på 23,5 %, mens Kanal 24 ikke hadde tilranet seg mer enn 5,4 %. Mens pengene i stort tempo rant ut av kassa, trakk den ene etter den andre av eierne seg ut av radiokanalen og solgte sin eierandel til TV2, som også hadde søkt på radiokonsesjonen. Etter først å ha blitt eneeier, solgte så TV2 kanalen med konsesjon og det hele med store bokførte tap til SBS Radio.