Hopp til innhold
Nynorsk
Fagartikkel

Komposisjonsprinsippet tredeling

Komposisjon handler om å sette sammen deler til en helhet. Noen prinsipper brukes for å styre betrakterens blikk i bildeflata eller for å forsterke virkningen av noe. Tredelingsprinsippet kan hjelpe deg til å skape balanse og en spennende komposisjon.

Hvordan kan du bruke tredeling?

Tredeling er et enkelt prinsipp du kan bruke til å skape gode, harmoniske komposisjoner. Det brukes i fotografi, film, grafisk design og selvfølgelig i kunst. Du kan se eksempler på dette i filmen under (lengde 2:59).

Video: Klipp og lim / CC BY-SA 4.0

Komposisjon av et bilde

Tenk deg at du skal lage et bilde. Formatet skal være liggende, det vil si at bredden på arket er lengre enn høyden. Dette kalles også landskapsformat, og det passer godt til dette eksempelet. Motivet skal være ei strand der et barn løper med en drage.

Når du skal komponere dette bildet, må du ta noen valg. Hvordan vil du fordele landskapet på bildeflata? Skal utsnittet vise mest av stranda og litt av sjøvannet som skyller inn mot land? Hva med himmelen? Hvor mye av den skal være med? Hvor vil du plassere barnet? Hva med dragen?

Bruk hjelpelinjer

Det blir enklere å begynne på komposisjonen din når du har fått på plass hjelpelinjene etter tredelingsprinsippet:

  • Bruk to linjer til å dele bildeflata inn i tre like store deler i bredden.

  • Bruk to linjer til å dele bildeflata inn i tre like store deler i høyden.

I praktisk arbeid holder det å bruke øyemål for å sette opp inndelingen.

Utregning av en tredjedel

Når du skal regne ut hvor stor en tredjedel er, tar du bredden og deler på tre.
For A2-format blir det

594 mm : 3 = 98 mm

Tilsvarende deler du høyden på tre. For A2-format blir det

3420 mm : 3 = 140 mm

Du kan bruke de linjene som går horisontalt, til å plassere horisonten og overgangen mellom sjø og strand.

De vertikale linjene kan hjelpe deg med å plassere barnet, dragen og eventuelt andre elementer du ønsker å inkludere i komposisjonen.

Det som tiltrekker seerens oppmerksomhet kaller vi blikkfang. De fire kryssene som oppstår der de horisontale og de vertikale linjene møter hverandre, vil være spesielt gode områder for å plassere hovedmotivet i komposisjonen din.

Et viktig poeng å ta med er at både linjer og kryss er veiledende hjelpelinjer for hvor du kan plassere ulike elementer. Noen ganger ser du at du må bryte regelen for å få fram motivet ditt. Vurder alltid hva du synes fungerer best, ut fra hva du ønsker å formidle.

Skrevet av Bjørn-Ole Schjølberg.
Sist faglig oppdatert 05.12.2024