Utforsk religiøse virkelighetsbilder
Gå sammen i grupper på fem elever. Hvis det ikke går opp, kan dere ha seks elever på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med samme tema.
Fordel forskjellige religioner eller religiøse retninger på ulike grupper. Hver gruppe skal bli eksperter på én religion.
Fordel temaene under på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hvert sitt tema innenfor gruppas religion.
Tema 1: Hva er det som eksisterer?
Stikkord: gud(er), engler, sjel, ånder, den materielle verden, åndeverden, paradis
Tema 2: Hvor kommer verden fra? Har historien en begynnelse og slutt?
Stikkord: lineært / syklisk historiesyn, verdens undergang, dommedag, skapelsesberetning, skapergud
Tema 3: Hva skjer når vi dør?
Stikkord: paradis, helvete, dom, gjenfødelse, reinkarnasjon, frigjøring, frelse
Tema 4: Hvordan bør vi leve?
Stikkord: etikk, leveregler, synd, karma
Tema 5: Hva er de viktigste religiøse handlingene?
Stikkord: ritualer, riter, overgangsriter, høytider, feiringer
Bruk 15 minutter på å sette deg inn i det spørsmålet du har fått ansvar for. Let i kilder på NDLA, andre pålitelige sider på internett eller i bøker. Stikkordene under spørsmålet kan være til hjelp når du søker etter informasjon.
Sett dere tilbake i gruppene.
Presenter for hverandre det dere har funnet ut. Presenter i riktig rekkefølge. Hver elev får 3–4 minutter til å presentere.
Finn sammenhenger. De ulike delene av et virkelighetsbilde henger ofte sammen og påvirker hverandre. For eksempel kan synet på hva som skjer etter døden, påvirke synet på hvordan man bør leve. Prøv å finne minst tre slike sammenhenger mellom de ulike tingene dere har funnet ut. Gi konkrete eksempler og prøv å få med flest mulig av spørsmålene.
Indre mangfold. Er det noen spørsmål det er stor uenighet om innad i religionen, for eksempel mellom ulike retninger?
Hva er viktigst? Hvilke sider ved virkelighetsbildet til religionen er mest sentralt, mener dere? Lag en topp-tre-liste.
Nå skal alle som har fordypet seg i samme spørsmål, sette seg sammen i grupper.
Presenter for hverandre det dere har funnet ut. Hver elev får 3–4 minutter til å presentere.
Finn likheter. Hvilke likheter finner dere mellom religionene? Er noe felles for alle? Er noe felles for enkelte religioner?
Finn forskjeller. Hvilke forskjeller finner dere? Er det noen religioner som skiller seg helt fra de andre? Går det an å dele religionene i to eller tre grupper ut fra viktige forskjeller eller likheter?
Oppsummer det dere har kommet fram til i klassen. Forslag til refleksjonsspørsmål:
Hvilke religioner har mest til felles?
Hvorfor tror dere disse religionene har mye til felles?
Hvilke religioner har de største forskjellene?
Hvorfor tror dere disse religionene er så forskjellige?
Var det noe som overrasket dere?