Fysisk aktivitet i fellesfag og studieforberedende fag
I denne oppgaven skal du lage en faglig problemstilling og utforske fysisk aktivitet med utgangspunkt i denne.
Det finnes mange spennende faglige innganger til å utforske fysisk aktivitet. Men det er vel mest spennende å utforske noe du selv har lyst til å finne ut? Når du skal lage en problemstilling selv, er det lurt å bruke god tid på å finne ut hva denne problemstillingen skal være.
Artikkelen "Slik kan du jobbe utforskende" gir deg tips til hvordan du kan komme i gang med utforsking, lage problemstillinger og legge opp arbeidet.
Lag en problemstilling som handler om fysisk aktivitet, men der du må bruke kunnskaper og ferdigheter fra det faget dere jobber med.
Under finner du forslag til problemstillinger som kan være aktuelle i ulike fag. Alle disse problemstillingene er også relevante for kroppsøving.
Forslag til problemstillinger | Faglig relevans |
---|---|
Hvorfor er fysisk aktivitet en viktig del av en sunn livsstil? | naturfag |
Hvordan påvirker fysisk aktivitet kroppen og hjernen? | biologi/psykologi |
Hvordan kan myndighetene påvirke helsevanene dine? | samfunnskunnskap |
Hvilke samfunnskonsekvenser har helsevalgene dine? | samfunnskunnskap |
Hva er de historiske årsakene til at vi beveger oss mindre i dag enn vi gjorde tidligere? | historie |
Hvordan kan fysisk aktivitet forebygge psykiske vansker? | psykologi |
Hva kan staten gjøre for å øke fysisk aktivitet i befolkningen? | samfunnskunnskap |
Hvordan kan sosial bakgrunn og/eller sosial ulikhet påvirke fysisk aktivitet? | sosiologi og sosialantropologi / samfunnskunnskap |
Hvor aktive er elevene i klassen eller på skolen? | matematikk/naturfag/biologi |
Hvordan kan influensere påvirke folks helse og aktivitetsnivå? Presenter konkrete eksempler, og diskuter. | markedsføring og ledelse |
Hvordan kan markedsføring og salg av enkelte produkter påvirke folks helse og aktivitetsnivå – på godt og vondt? Presenter konkrete eksempler, og diskuter. | naturfag / markedsføring og ledelse |
Drøft virksomheters etiske ansvar knyttet til markedsføring og salg av produkter med lovnader om bedre helse. | markedsføring og ledelse |
Drøft idealer om fysisk aktivitet slik det kommer fram i noen utvalgte reklamer. | naturfag / markedsføring og ledelse |
Hvilke positive effekter har det å være ute i naturen? | biologi / reiseliv og språk |
Diskuter hvilken funksjon fysisk aktivitet kan ha i en eller flere religioner. | religion og etikk |
Bruk data fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) for å studere utviklingen av folkehelsen i Norge over en gitt tidsperiode. | matematikk |
Finn ut hvor mye energi du bruker på å løpe opp tre etasjer i en trapp, og sammenlikn effekten av muskler under arbeid med effekten av en panelovn eller et annet elektrisk apparat. | matematikk/naturfag |
Skriv et essay om betydningen av fysisk aktivitet. | norsk |
Analyser og/eller sammenlikn tekster om fysisk aktivitet eller friluftsliv. | norsk |
Hvordan blir reiselivet påvirket av folks helse og aktivitetsnivå? | reiseliv og språk |
Diskuter sammenhenger mellom mediebruk og fysisk aktivitet (individuelt og/eller i befolkningen). | mediefag/naturfag |
Hva har sosiale medier å si for friluftslivsaktiviteter? Presenter konkrete eksempler, og diskuter. | mediefag |
Drøft idealer om fysisk aktivitet, slik de er framstilt i utvalgte journalistiske saker. | mediefag/naturfag |
Hvordan kan design bidra til å øke fysisk aktivitet? | kunst, design og arkitektur |
Hvordan kan arkitektur bidra til at folk blir mer aktive? | kunst, design og arkitektur |
Det er mange måter å utforske en problemstilling på. Dere kan for eksempel bruke problemstillingen til å gjennomføre et forskningsprosjekt. I Verktøykassa, i artikkelsamlingen "Metoder i utforskning", finner dere konkrete forslag til hvordan dere kan gjennomføre forskningsprosjektet.
En annen måte å utforske en problemstilling på som kan være motiverende, er å gjennomføre et oppdrag. Dere kan for eksempel ta kontakt med lokale bedrifter eller kommunen og høre hva de kan trenge hjelp til å finne ut. Hvis dere ikke får noen utenfor skolen til å gi dere oppdrag, kan dere lage oppdrag til hverandre. La for eksempel noen elever ta rollen som ledelsen i en bedrift. Disse elevene lager et oppdrag som de andre i klassen skal gjennomføre. Legg opp dette så realistisk som mulig, med oppdragsbrev, møter med rapportering underveis i prosessen og en sluttpresentasjon når oppdraget er avsluttet.