Hele skolen i aktivitet!
Hvordan kan vi bevege oss mer og få til økt fysisk aktivitet på skolen? I denne oppgaven finner du forslag til hva dere i klassen og på skolen kan gjøre for å få til mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Dere kan velge å jobbe med en eller flere av oppgavene.
Arbeid sammen i grupper på tre–fire elever, og lag en holdningskampanje for økt fysisk aktivitet på skolen.
Oppdrag:
Hvordan kan dere motivere flest mulig på skolen til å bevege seg mer i hverdagen?
Det er vanskelig og tidkrevende å få folk til å endre holdninger. Velg virkemidler og publiseringsplattformer som engasjerer og treffer målgruppa for kampanjen.
Spørsmål det kan være lurt å tenke gjennom:
Hva er målet med holdningskampanjen?
Hvem er målgruppa?
Hva engasjerer målgruppa?
Hvilke publiseringsplattformer treffer målgruppa?
Kan det være aktuelt å samarbeide med noen utenfor skolen?
Når dere har en felles idé, må dere legge en plan for hvordan dere vil gjennomføre kampanjen.
Gjennomfør en aktivitetsdag med klassen, klassetrinnet eller hele skolen. Å flytte undervisningen ut kan være et fint avbrekk fra å jobbe i klasserommet. Å drive med aktivitet skaper samhold og bidrar til et godt miljø i klassen og på skolen.
Undersøk hva skolen kan gjøre for å legge til rette for mer fysisk aktivitet i skolehverdagen. Dere kan for eksempel ta utgangspunkt i disse spørsmålene:
Hvordan påvirker fysisk aktivitet læring?
Hvordan kan vi legge til rette for mer fysisk aktivitet i undervisningen?
Er det mulig å være fysisk aktiv i teoretiske fag?
Jobb i par eller grupper, og lag konkrete forslag til undervisningsopplegg som krever fysisk aktivitet. Test deretter ut undervisningsoppleggene dere har laget, som en del av undervisningen i et emne.
Konkurranse er motiverende for mange. Organiser en konkurranse for å øke motivasjonen for fysisk aktivitet. I denne konkurransen skal dere konkurrere om å være mest mulig aktive over en viss periode.
Dere kan organisere dere i grupper i klassen som konkurrerer mot hverandre, eller så kan flere klasser konkurrere mot hverandre. Denne konkurransen kan også kombineres med læringsstien "Mitt prosjekt for økt fysisk aktivitet".
Sett opp et poengsystem som gjør det enkelt for alle å registrere aktiviteten sin.
Hvordan samle poeng?
Her er et forslag til hvordan dere kan regne poeng. Hver deltaker kan få maks. 3 poeng per dag.
5–30 min aktivitet: 1 poeng
31–60 min aktivitet: 2 poeng
61–90 min og mer: 3 poeng
Dere kan eventuelt gi ekstra poeng for aktivitet til og fra skolen eller i løpet av skoledagen. Hvis noen for eksempel går 15 minutter til og fra skolen, eller tar en rusletur rundt skolen i lunsjpausen, får de 2 poeng.
Dette forslaget til poengsystem er en forenklet utgave av Bedriftsidrettens poengsystem i sykle-til-jobben-aksjonen.
Den klassen eller gruppa som i løpet av perioden har klart å samle flest poeng, vinner konkurransen.