Denne forberedelsesdelen kan være fin å bruke som om den skulle vært en reell muntlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for muntlig eksamen nedenfor.
Retningslinjer for muntlig eksamen
To virkedager før eksamen får du som elev vite at du er trukket ut i faget.
Muntlig eksamen er todelt og består av
Forberedelsestid: 24 timer
Eksamenstid: inntil 30 minutter
På forberedelsedagen møter du på skolen og trekker en forberedelsesdel. Relevante kompetansemål fra læreplanen og vurderingskriterier blir gitt sammen med forberedelsesdelen. Dette gir deg et utgangspunkt for å forberede deg til muntlig eksamen, men du får ikke vite hvilke spørsmål som skal brukes under selve eksamen. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt.
Du velger selv om du vil forberede en presentasjon til eksamensdagen. Presentasjonen kan utgjøre inntil 10 minutter av eksamenstiden. Dersom du velger å innlede eksamen med en presentasjon, skal ikke et eventuelt produkt som er laget i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Kompetansen du viser muntlig gjennom en presentasjon på eksamensdagen, vurderes sammen med påfølgende oppfølgingsspørsmål og fagsamtale.
Eksamenstiden er inntil 30 minutter. På eksamensdagen kan du ta med notater fra forberedelsesdagen og ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Fagsamtalen foregår uten hjelpemidler og tar i hovedsak utgangspunkt i kompetansemål knyttet til casen som er gitt i forberedelsesdelen.
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene, som er oppgitt i forberedelsesdelen, og vurderingskriterier. Karakteren skal være en helhetsvurdering av kompetansen slik den kommer fram på eksamen.
Kompetansemål:
velge og bruke kilder, markedsførings- og ledelsesteorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og dagsaktuelle problemstillinger
bruke situasjonsanalyse og bransjeanalyse og vurdere markedsstrategiske beslutninger
utvikle distribusjonsstrategier og vurdere påvirkning av makt og avhengighet i en verdikjede
drøfte ulike faktorer som påvirker prissetting, og utvikle prisstrategier
utvikle og begrunne helhetlige markedsstrategier og drøfte etisk bruk av konkurransemidler
drøfte virksomheters samfunnsansvar ut fra et etisk, lovmessig og forretningsmessig perspektiv, og vurdere dette opp mot virksomhetens omdømme