Skip to content
Task

Shake X

Her er en caseoppgave om den fiktive virksomheten Shake X. Det kan være nyttig å bruke den som øving til en eventuell skriftlig eksamen.

Shaxe X

Denne caseoppgaven er fin å bruke som om den skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.

Retningslinjer for eksamen
  • Hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen.

  • Du har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler på eksamen, men ikke internett for øvrig. Du vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen – Vigo IKS.

  • Det er ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarende teknologi.

  • Sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 varer i fem timer.

Situasjonsbeskrivelse

På slutten av 90-tallet lanserte Tine produkter ved navn OX. Dette var smakstilsatte melkedrikker som hadde ungdommer som målgruppe. OX-produktene ble imidlertid ingen stor suksess. Les mer om dette i kilden nederst.

Shake X derimot er en norsk virksomhet som ønsker å følge en trend i tiden med sunn og naturlig mat og drikke. De ønsker å lansere nye typer milkshake som skal være tilsatt ekstra vitaminer og proteiner. Shake X ønsker å lansere to ulike smaker i første omgang:

  • LOL – med smak av bringebær, sitron og guava

  • YOLO – med smak av kokos, chili og ananas

Shake X kjøper kun melk fra norske bønder og jobber med sertifiserte bærekraftige leverandører. Virksomheten har fokus på bærekraftig emballasje og produksjon.

Leverandører til de store norske dagligvarekjedene må ofte jobbe hardt for å få innpass i butikkene. Shake X har likevel som mål å få selge hos dagligvarekjedene og har stor tro på produktet sitt. De håper og tror at lanseringen deres skal gå bedre enn Tines lansering av OX.

I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du legge til egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.

Oppgave 1

Foreta et målgruppevalg for Shake X. Drøft og begrunn segmenteringsstrategien du har benyttet.

Oppgave 2

Kom med forslag til en distribusjonsstrategi for Shake X. Hvordan kan makt og avhengighet i verdikjeden påvirke mulige distribusjonsstrategier?

Oppgave 3

Gi et begrunnet forslag til kommunikasjonsstrategi der du foreslår dagsaktuelle kommunikasjonskanaler for Shake X.

Tips til å skrive en god besvarelse
  • Les oppgavene og situasjonsbeskrivelsen nøye før du begynner å svare på oppgavene. Sikre deg at du forstår hva oppgavene ber deg om å gjøre.

  • Svar presist og relevant på det oppgaven ber deg om.

  • Merk deg handlingsverb i oppgavene, slik at du drøfter der du blir bedt om å drøfte og så videre.

  • Jobb med å skape en god struktur. Sørg for en rød tråd gjennom besvarelsen av hver oppgave.

  • Bruk hensiktsmessige kilder og siter og henvis på en etterprøvbar måte.

  • Benytt og definer relevante fagbegrep.

  • Anvend relevant fagstoff, faktainformasjon og refleksjon til å komme fram til og underbygge begrunnelser, framheve poenger og komme med anbefalinger. Redegjør for valg du tar underveis i besvarelsen.

Kilde

Evensen, G. (2011, 21. april). "OX" – hvil i fred. https://www.nrk.no/kultur/_ox_---hvil-i-fred-1.7602797

Related content