THUN
Denne caseoppgaven er fin å bruke som om det skulle vært en reell skriftlig eksamen – så langt det lar seg gjøre. Se retningslinjer for eksamen nedenfor.
Mote- og tekstilindustrien er den nest mest forurensende industrien i verden. De siste 20 årene har klesproduksjonen doblet seg – til over 100 milliarder plagg i året. I tillegg er det kun 1 prosent av klærne som blir resirkulert. Ifølge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet. Hvert femte plagg blir sjelden eller aldri brukt, og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år.
For å produsere én enkelt T-skjorte kreves cirka 1 400 liter vann. Det tilsvarer mer enn ti fulle badekar. Bomull er nemlig en veldig tørst plante, og klærne våre kan dermed ha en svært negativ påvirkning på miljøet. Det brukes også mye kunstgjødsel og sprøytemidler på bomullsmarkene.
Grete Thundal er en kjent influenser som tar miljøet på alvor. Hun ønsker å bidra positivt i verden ved å lansere sitt eget klesmerke. Merket skal hete THUN og ta utgangspunkt i det nordiske. Miljø og samfunnsengasjement skal være sentrale verdier.
Grete Thundal ønsker å skape klær av høy kvalitet, og hun vil legge noe av produksjonen i Norge og resten til utlandet. Målet er at kundene skal tenke mer på kvalitet enn på kvantitet og dermed kjøpe plagg som er slitesterke og varer lengre. THUN ønsker spesielt å nå ut til ungdommen med budskapet om et bærekraftig forbruk basert på resirkulerte materialer.
I tillegg til opplysningene i situasjonsbeskrivelsen ovenfor må du sette egne forutsetninger der du mener det er nødvendig.
Oppgave 1
Kom med et forslag til en merkevarestrategi for klesmerket THUN, der du gir begrunnede anbefalinger til merkevarebyggingen.
Oppgave 2
Redegjør for ulike faktorer som påvirker prissetting og anbefal en prisstrategi for THUN.
Oppgave 3
Drøft THUNs samfunnsansvar ut fra et etisk, lovmessig og forretningsmessig perspektiv. Redegjør for hvordan graden av samfunnsansvar påvirker virksomhetens omdømme.
Related content
Her finner du vurderingskriteriene for sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2, utarbeidet av Utdanningsdirektoratet.