Skriftlig eksamen
Du kan bli trukket ut til sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2. Eksamen er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet og skal leveres elektronisk.
Sentralt gitt skriftlig eksamen i markedsføring og ledelse 2 varer i fem timer.
Oppgavene som blir gitt på skriftlig eksamen, er basert på kompetansemål i læreplanen og er knyttet til en situasjonsbeskrivelse.
Hjelpemidler er tillatt, men det er ikke tillatt å kommunisere med andre på nettet eller på andre måter under eksamen.
Du har tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler, men ikke internett for øvrig. Du vil blant annet ha tilgang til læringsressurser på NDLA under eksamen. Se ellers oversikt over nettressurser til eksamen – Vigo IKS.
Det er ikke tillatt å benytte automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarende teknologi.
I faget markedsføring og ledelse 2 er det en forberedelsesdag der du får tilgang til forberedelsesmateriell digitalt. På forberedelsesdagen får du oppgitt hvilket tema, fagområde eller situasjonsbeskrivelse og eventuelle kilder og søkeord du skal arbeide med på forberedelsesdagen. Forberedelsesdelen skal forberede deg på utfordringer du kan møte under eksamenen, men det er kompetansen du viser på eksamensdagen som skal vurderes.
Les oppgavene og situasjonsbeskrivelsen nøye før du begynner å svare på oppgavene. Sikre deg at du forstår hva oppgavene ber deg om å gjøre.
Svar presist og relevant på det oppgaven ber deg om.
Merk deg handlingsverb i oppgavene, slik at du drøfter der du blir bedt om å drøfte og så videre.
Jobb med å skape en god struktur i besvarelsen. Sørg for en rød tråd gjennom besvarelsen av hver oppgave.
Bruk hensiktsmessige kilder og siter og henvis på en etterprøvbar måte.
Benytt og definer relevante fagbegrep.
Anvend relevant fagstoff, faktainformasjon og refleksjon for å komme fram til og underbygge begrunnelser, framheve poenger og komme med anbefalinger. Redegjør for valg du tar underveis i besvarelsen.
Disponer tiden din godt, slik at du får nok tid på de ulike oppgavene.
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for programfaget markedsføring og ledelse 2 (Udir) og vurderingskriterier til skriftlig eksamen. Karakteren skal skal være en helhetsvurdering av kompetansen din slik den kommer fram på eksamen.