Skip to content
Task

Vurder og formuler kommunikasjonsmål

I denne oppgaven skal dere jobbe med å vurdere og formulere kommunikasjonsmål.
Stjel våre ansatte! Video: McDonald's Norge / CC BY-SA 4.0

Oppgave 1. Se reklamefilmen Stjel våre ansatte

  1. Beskriv kort virksomheten McDonald's.

  2. Se reklamefilmen flere ganger.

    • Hva er kommunikasjonsmålet til reklamen, tenker dere? Formuler et konkret kommunikasjonsmål.

    • Hvem er kommunikasjonsmålgruppa?

    • Hva er budskapet?

    • Hvilke virkemidler blir brukt?

  3. Beskriv reklamefilmen og vurder den: Hvor godt fungerer reklamen for kommunikasjonsmålet? Hvorfor?

Oppgave 2. Diskuter i grupper

Velg en eller flere av diskusjonsoppgavene nedenfor. Bruk fagbegreper aktivt i diskusjonene. Ha gjerne en oppsummering i klassen til slutt.

  • En sjokoladefabrikk har innovasjon som en av sine verdier, og lanserer jevnlig nye produkter.

    • Hvilke føringer gir dette for kommunikasjonsstrategiene til sjokoladefabrikken?

    • Diskuter og formuler mulige kommunikasjonsmål for sjokoladefabrikken.

  • Hurtigmatkjeder er kjent for lave lønninger og stressende arbeidsforhold.

    • Diskuter hvordan kommunikasjonstiltak kan vinkle et negativt omdømme til å bli positivt.

    • Hvordan synes dere McDonald's lykkes med dette i reklamefilmen sin?

  • Velg en film dere har sett der hovedrollekarakterene er leketøysfigurer. Se traileren.

    • Diskuter hvilket kommunikasjonsmål som kan ligge bak en så stor satsning som en spillefilm.

Oppgave 3. Reflekter over reklamen

  1. Se på reklameannonsen. I 1977 var "Bondens eget merke" slagordet til Gilde. Formuler et kommunikasjonsmål for reklamen.

  2. Søk opp nyere reklamer fra Gilde på nett. I dag er visjonen til Gilde å være i sentrum av måltidet. Verdiene er driftig, nyskapende, pålitelig og omtenksom. Formuler kommunikasjonmål med utgangspunkt i dagens visjon og verdier.

  3. Hvordan har kommunikasjonsmålene til Gilde endret seg siden 1970-tallet?

Oppgave 4. Formuler kommunikasjonsmål

Oppgaven kan løses alene eller i gruppe.

  1. Sett deg inn i en selvvalgt virksomhet. Bruk nettsøk, utforsk virksomheten sine nettsider, sjekk nyheter, spør andre om hva de vet, og hvordan de vil beskrive virksomheten.

Tips til virksomheter du kan velge

  • IKEA

  • Lerum

  • Varner

  • Rema1000

  • Salma

  • Apple

  • Cutters

  • Vippa

  1. Bruk noe tid på å beskrive virksomheten:

    1. Hvilke produkter?

    2. Hva er historien?

    3. Hva er forretningsidé, visjoner og verdier?

    4. Hva kjennetegner markedsstrategien – slik du oppfatter den gjennom søk på nett?

    5. Hva mener du er hovedinntrykket forbrukere har av virksomheten?

    Husk å føre på kildene du bruker.

  2. Formuler fire konkrete kommunikasjonsmål for å påvirke

    • kjennskap

    • kunnskap

    • holdninger og følelser

    • atferd

  3. Velg et av kommunikasjonsmålene og foreslå kommunikasjonsmålgruppe, budskap, kommunikasjonstiltak og -kanal.

Related content

Subject material
Formuler kommunikasjonsmål

Formuler kommunikasjonsmål. Skal dere øke kjennskap til og kunnskap om et produkt, eller endre holdninger og følelser for å få kunder til å handle?