Kampanjeplanlegging og kanalbattle
Se filmen og skriv ned alle engelske ord og utrykk som blir benyttet. Lag ei liste og forsøk å oversette ordene til norsk. Lag også ordforklaringer/definisjoner til ordene/uttrykkene.
Filmen tar utgangspunkt i en salgskampanje der alle jeans selges til 20 % redusert pris. Formuler konkrete forslag til kommunikasjonsmål for denne kampanjen.
Vurder og diskuter Carlings sine valg av kommunikasjonsmålgrupper.
Vurder og diskuter Carlings sine valg av kommunikasjonstiltak- og kanaler.
Drøft fordeler og ulemper med de ulike kommunikasjonskanalene. Vurder og diskuter Carlings sin tone of voice. Hvilke tilpasninger gjør Carlings mot de ulike kanalene og til de ulike kommunikasjonsmålgruppene? Er det flere tilpasninger du mener de burde ha gjort?
Vurder og diskuter evalueringen og effektmålingen av kampanjen som Carlings gjør. Drøft viktigheten av å evaluere og måle effekten av en slik kampanje.
Instruks
I denne oppgaven skal dere benytte Carlings som utgangspunkt og tenke at dere en del av markedsavdelingen.
Jobb sammen i par eller i grupper på tre.
Tenk dere at dere er kanalansvarlige for den kommunikasjonskanalen dere velger, eller som læreren tildeler gruppa deres. Aktuelle kommunikasjonskanaler kan være Snapchat, Tik Tok, Instagram, Facebook og YouTube.
Besøk gjerne en eller flere Carlings-butikker og ta bilder og video. Bildene og videoklippene kan dere bruke til å lage innhold til den aktuelle kommunikasjonskanalen.
Planlegg og lag innhold for tildelt kommunikasjonskanal. Dette skal vises fram for klassen i en kanalbattle.
Situasjonsbeskrivelse
Dere jobber i markedsavdelingen for Carlings sammen med blant andre Liv, som er markedssjef. Carlings ønsker nå å gjøre det enda bedre for de som elsker denim. Dere skal introdusere en ny rabattordning som lar kundene spare penger og miljøet. For å kunne få 20 % rabatt på kjøp av nye jeans trenger kundene kun å levere inn sine gamle jeans fra merker som Carlings har i sortimentet sitt, som Levi’s, Diesel, Lee og Wrangler. I kampanjen skal dere også få fram det store utvalget Carlings har av jeans til dame og herre – alt fra klassiske straight leg jeans til trendy loose fit og skinny jeans – i ulike fasonger, vasker og størrelser.
Bærekraftsperspektivet er også viktig å få fram. Ved å delta i rabattordningen vil kunden bidra til å redusere tekstilavfall og CO2-utslipp. De brukte jeansene vil enten bli solgt videre i et "brukt-hjørne" i Carlings-butikkene, eller bli resirkulert til nye produkter. Sørg for å formidle at kundene på denne måten kan gi sine gamle jeans et nytt liv, samtidig som de sparer penger.
Oppdrag
Dere skal, på bakgrunn av tildelt/valgt kommunikasjonskanal, konkurrere i en kanalbattle. Kanalbattelen skal gjennomføres knyttet til lansering av en ny rabattordning når kunder leverer inn brukte jeans på Carlings.
Sett dere sammen i gruppene. Planlegg og lag konkret innhold tiltenkt den aktuelle kommunikasjonskanalen for Carlings.
Gruppene skal i en presentasjon for klassen argumentere for hvorfor deres kommunikajonskanal fungerer best. Konkurrer om å legge fram det beste forslaget for klassen.
Kår en vinner.